Így működik a NATpanasz a gyakorlatban
2020. január 28. írta: Dián Ákos

Így működik a NATpanasz a gyakorlatban

Nemrég írtam a NATpanasz oldaláról, konkrétan arról: miként segítheti a magyar oktatás színvonaltalanságának kárvallottjait abban, hogy hatékony érdekérvényesítő közösségként léphessenek fel. No de ez csak az elmélet volt, ezért most úgy döntöttem, újra meglátogatom a NATpnaszt és megnézem, hogyan is működik mindez a gyakorlatban?

natpanasz_2.png

Előszőr is, fontos leszögezni, hogy a projekt még igen fiatal, de már most sok támogatást kap. Persze, ez nem azt jelenti, hogy dőlne hozzájuk a pénz, inkább csak arról van szó, hogy a kezdeményezés híre igen jól és gyorsan terjed, amiben talán e sorok írójának is van némi köze. A különböző felületeken így is sok az olyan értelmezés, hogy itt van az 

új megmentő, de ez szerintem téves következtetés. A probléma ugyanis nem az, hogy nincsenek fórumaink, hanem hogy eddig ezeket nem használtuk ki. Lássuk hát, mik a magyar közoktatásnak legnagyobb problémái a benne lévők szerint.

Talán nem meglepő, de legégetőbb gond a pedagógushiány. Lassan már klisé, hogy a tanáraink túl vannak terhelve, kiégtek, és már csak a nyugdíj reménye tarjta bennük a lelket. Pedig a valóságban ennél azért többről van szó. Igenis (akármennyire fáj a szakszervezeteknek) ki kell mondani: ez a tanárhiány sokszor relatív, mivel - pont a megfelelő szakemberek elvándorlása miatt - sok az alkalmatlan pedagógus. Lehet, hogy jó pár tanintézményben papíron pont megvan a megfelelő mennyiségű tanár, de nagy részüket épeszű ember a tanulók közelébe sem engedné. Így a probléma definiálását talán úgy lehetne pontosítani, hogy nem pusztán pedagógushiány van, hanem a hozzáértő tanárokból van kevés. Azokból, akik nem csak az adott tantárgyat ismerik, hanem a gyerekek, a fiatalok nyelvén is értenek. Több bizonyíték is van arra, hogy az élményközpontú oktatást a diákok jobb jegyekkel, hatékonyabb órai teljesítménnyel és maradandóbb tudásmennyiséggel hálálják meg. Szóval igenis a tanártól (is) függ, hogy a fiatalok milyen színvonalú oktatást kapnak. Ezért is fontos, hogy az egyetemekről, főiskolákról  jó szakemberek kerüljenek ki, és a tanári pályára vágyó fiatalok előtt minél kevesebb akadály legyen. Mindennek a fontosságára Gabi levelének olvasása közben jöttem rá, ami 

azt mutatja meg (a gyakorlatban), hogy igenis tanulhatunk egymástól.

Egy másik, immár névtelen budapesti diáknak az írása viszont személyesen is megfogott. Ugyanis az emberi szervezet tűrőképességének megtapasztalásának élményét nekem is volt szerencsém megtapasztalni. A diák általában ilyenkor szokott lecsúszni, rosszabb jegyeket szerezni, vagy lázadni minden ellen, csak hogy kiszabaduljon - ahogy azt írja - az iskola falai között zajló “intézményesített kínzásból”. Az igen hosszú, ámde tanulságos levél után persze lehet mondani, hogy magának kereste a bajt, ő járt el délutánonként mindenhova. De akkor kérdem én, aki speciel a fotográfia iránt érdeklődöm (nem is beszélve erről a blogról, és a civil aktívizmusról): lehet-e olyan pillanatom, amikor kiteljesedhetek? Az élet tényleg CSAK arról szól, hogy munka és tanulás látástól vakulásig? Tényleg csak az emberi undor és nyomor az ami jutott, és nem kaphat a fiatal lelke egyetlen olyan megnyugvást jelentő pillanatot sem, amikor megvalósíthatja önmagát és azt csinálhat, ami számára jólesik? Tényleg idáig süllyedtünk volna az apátia, és a rosszindulat tengerében? 

És tulajdonképpen ez is a tanulsága az egésznek. Honnan jön ez a negatív ellenállás, főleg, de nem kizáróan az idősebb generáció tagjaitól? Miért ellenszenvesek a fiatalokkal, miért tartják őket rosszindulatúaknak? 

Ezeken a kérdéseken mindenkinek megéri elgondolkodni, ha a probléma gyökeréhez szeretnénk eljutni.

És igazából ez is lenne ennek az oldalnak a lényege. Gondolatokat ébreszteni, kérdéseket feltenni, kritikusnak lenni és megismerni a másik nézőpontját, perspektíváját. Mert ha megismerjük, mitől szenved egy tanár, egy diák, a szülő vagy bárki, aki az oktatás területén dolgozik, akkor arról is többet megtudhatunk, hogy mi a saját igazi problémánk és hogyan lehetne mindenre gyógyírt találni a magyar közoktatásban.

A bejegyzés trackback címe:

https://minden-lanc.blog.hu/api/trackback/id/tr3015431772

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

E.T.A. 2020.01.29. 08:38:34

A NATpanasz oldal alapvetően jó kezdeményezés. De ahhoz, hogy valóban javítsunk a pedagógusok helyzetén, főleg a PÁLYAKEZDŐ pedagógusok helyzetén, országos méretű mozgalomra van szükség. Az nem működik, hogy a tanárok nem mernek kiállni egymásért, magukért, csak puffognak, és csendben teszik a dolgukat a gyerekekért. Nem, ez csak oda vezet, hogy a kormány továbbra is a szőnyeg alá söpri a problémát, és továbbra is megalázó bérekért fogja alkalmazni a pedagógusokat.
És azért álljunk meg egy szóra: diplomás állásról beszélünk, miért is kellene szégyenkeznie egy kezdő fiatal pedagógusnak, ne adj isten egyetemistának, mert tanárnak állt/áll? Miért van az, hogy egy LIDL árufeltöltő nettó 160-180 ezret, esetenként a 200 nettót is megkeresi? Vagy említhetnék más példát: ha elmész katonának és csak nyolc általánosod van, akkor is alapból megkapod a 150 nettót, miközben egy mesterdiplomás kezdő tanár jó ha megkapja a 135 ezer nettót. Tehát először itt kellene kezdeni, és tudatosítani az emberekben, hogy ha tényleg jót akarunk magunknak, a gyerekeinknek, akkor az oktatási rendszert IS kell fejleszteni.
És legfőképp be kell fejezni azt a buta általánosítást, hogy a tanárok naplopók, nem dolgoznak, és mit akarnak, hiszen ott a két és fél hónap nyári szünet.
Épp itt az ideje, hogy változtassunk ezen!!

Hungryhorse 2020.01.31. 15:04:11

@E.T.A.: el kell menni a Lidl-be.
Senki nem kényszerít senkit, hogy közszolgálat helyett kockásinges agitátor legyen, munkaidőben, fillérekért uszítva a nemzete és a demokratikusan megválasztott kormánya ellen.

E.T.A. 2020.01.31. 21:49:16

@Hungryhorse: Ja, valóban el lehet menni a Lidl-be is. Ez az amiről írtam: amíg a széles tömegeknek nem ér el az agyáig, hogy az oktatást rendbe kell tenni, addig ennek az országnak kampó. Igen, el lehet menni a Lidl-be, mint ahogy azt is lehet mondani, hogy "minek ment tanárnak". Az véletlenül sem zavarja a hozzád hasonlókat, hogy talán a kormánynak normális bért kellene fizetnie. Mert az akkor sem normális, hogy egy árufeltöltő, aki nem tanult évekig, és max egy érettségije van, jóval többet keres nulla felelősséggel. Tudom miről beszélek, mert mindkét oldalon dolgoztam már (igen, a tanári oldalon is).

Hungryhorse 2020.01.31. 23:46:19

@E.T.A.: amíg a széles tömegeknek nem ér el az agyáig, hogy az oktatásban a középiskola selejtje dekkol és imitálja a munkát, miközben a munkahelyén koclkásinges agitátorként uszít a hazája, nemzete és a demokratikusan választott qrmány ellen, addig ennek az országnak kampó. Igen, el lehet menni a Lidl-be, mint ahogy azt is lehet mondani, hogy "minek ment tanárnak".
Az véletlenül sem zavarja a hozzád hasonlókat, hogy szabad munkavállalás van és ott kell dolgozni, ahol normális bért fizetnek, normális munkáért.
Egy árufeltöltő, aki nem tanult évekig, és max egy érettségije van, jóval többet keres, igaz dolgoznia kell hozzá és nem nyomhat politikai uszítást, mert kivágják, mint a macskát szarni.
A kockásinges agitátorok mindezt nulla felelősséggel szabadon tehetik. Tudom miről beszélek, mert a család nem kevés gyermekén kísérleteztek magyarbálintrajongó aljas libbant szadeszes alakok.

E.T.A. 2020.02.01. 07:23:54

@Hungryhorse: Látom már, hogy észérvekkel úgysem tudlak meggyőzni, hiába no, igaza volt annak, aki azt mondta, hogy a Fidesz az egy vallás.
Az meg kész röhej, hogy szerinted a tanárok csak imitálják a munkát. Ez az a poszt-kádárista tempó, hogy a munka az csak a fizikai munka lehet...
Nem tagadom, hogy a tanárok közt is vannak alkalmatlanok (mint ahogy az orvosok, az ügyvédek, a gyári munkások közt is), de néhány rossz tapasztalat alapján általánosítani, nem éppen tanult emberre vall. Erről mit mondd a Vezér?

Hungryhorse 2020.02.01. 11:36:25

@E.T.A.: Lnem álltunk egymás mellett a választókörben, szavazásnál, ezért jobb lenne, ha a személyeskedésedet mellőznéd, legalább addig, míg nálam nem tapasztalsz ilyet.
Köszi.
Az valóban kész röhej, hogy a kockásinges agitátorok a zárt tanteremajtók mögött imitálják a munkát. Ennek semmi köze a fizikai munkához, az árufeltöltőt te hoztad példaként, ezért használtam példaként.
Nem tagadható, hogy a tanárok között vannak alkalmatlanok és ez nem néhány rossz tapasztalat alapján történő általánosítás, hanem jól követhető és olvasható évtizedek óta a felvételi pontszámokon és a"túljelentkezéseken", a nemzetközi összehasonlító felmérések szánalmas eredményein, valamint a pályát elhagyó kóklerek magas számán is.

Általánosítani, korábbi évtizedek, generációk tapasztalatait felhasználni és alkalmazni jól nevelt, értelmes és tanult emberre vall, nem mellesleg évtízezredek óta a túlélés záloga és őseinktől örökölt kincs.

"Erről mit mondd a Vezér?" írod.

Ebből is - mint cseppben a tenger - látszik, hogy tanár(?) voltál és nem vagy kivétel sem a kockásinges szélbalos agitátor, sem az írástudatlan bunkó kategóriájából, akiknek a gyermekeink kiszolgáltatottan alá vannak vetve gyermekkoruk meghatározó részében a zárt tanteremajtók mögött.
Ne legyél rá büszke.

Nincs olyan béremelés, ami téged, meg a társaidat emberré tehetne.

E.T.A. 2020.02.01. 12:46:44

@Hungryhorse: A magadfajta habzó szájú "hazaffyas"- nak már úgy is tökmindegy, hiszen még mindig a 2016/17-es kockásinges "mozgalomnál" vagy leragadva. Hogy egy '84-es Ősbikini klasszikust idézzek: "Keresztrejtvény megfejtésből szerezted a műveltséged, azt ajánlom olvass többet könyvet".
Bár már menthetetlen vagy...

Hungryhorse 2020.02.01. 13:03:38

@E.T.A.: nem habzik itt semmi, az agyad helyén lötyögő zavaros löttyön kívül.
Aki magát "tanárként" definiálva "hazaffyas"-ozik, vezérezik, az maga bizonyítja, hogy a kockásinges agitátorok közé tartozik.

Aki pedig érvek és tények híján olcsó és primitív személyeskedéssel próbálkozik, nem csak magáról, hanem azokról is bizonyítványt állít ki, akik nevelni, oktatni próbálták. Sikertelenül, mint olvasható.

Ha képes vagy értelmes válaszokra, akkor gondold át ismét:
- kevés kivétellel miért a középiskolai évfolyamok alja kerül a tanár és tanítóképzésbe a felvételi pontszámok alapján hosszú évtizedek óta?
- ismét kevés kivétellel miként maradhatott meg változatlanul a tanár és tanítóképzésben a nemzet és magyarellenesség a gengszterváltást követően?
- miként táltosodna meg a középiskolai oktatás kevés kivétellel diplomáig ellébecoló, bukdácsoló szemete, ha az eddig is kizsarolt sorozatos béremeléseket követően még több pénzt kapna a munkahelyén eddig is művelt szakmai semmiért és nyílt nemzet és magyarellenes politikai uszításáért cserébe?
- miért tűrhető és támogatható következmények nélkül évtizedek óta a nyílt politikai uszítás és a tantervi követelményekre magasról szarás a közoktatásban?

A személyeskedésedtől kímélj meg, mert leszarom!
süti beállítások módosítása