A NATpanasz arra tanít, hogy nem vagyunk egyedül!
2020. január 17. írta: Dián Ákos

A NATpanasz arra tanít, hogy nem vagyunk egyedül!

Ma már nem lehet érv egy közéleti vitában az, hogy „te túl fiatal vagy”, pláne nem, ha a jövőnkről van szó. Diákként igenis érint a magyar közoktatás leépülése és ha a túlterhelt tanárok, a felszerelések hiánya, a hervasztó környezet, a tankönyvek gyatra minősége befolyásolják a későbbi sorsomat, akkor hadd mondhassam el már erről a véleményem! A döntéshozóink viszont látszólag süketek. Itt az idő kicsit megemelni a hangunkat...

6dceb988-023a-4bca-9603-eba97788812e.jpeg 

A diákok mindig is rebellisek voltak. Kormányokon és éveken átívelően tartotta magát az a mentalitás, hogy “aki nem tud vagy nem akar szavazni, az nincs”. Emiatt aztán a diákságot és a problémáikat sosem vették komolyan, és éppen ez az oka annak, hogy fiatalok képesek a legkönnyebben megmozdulni, ha azt látják, hogy az éppen aktuális hatalom rossz irányba viszi az országot. Nem csoda, hogy a legtöbb tüntetésen egyre inkább a fiatalok dominálnak.

Na de a ez csupán egy-egy fellángolás, ami nem oldja meg a legfőbb gondokat, pláne úgy, hogy a diákok szervezetlensége miatt igazából nem is ismerjük egymás tapasztalatait, panaszait. Persze vannak kirívó esetek, amikor a médiába is eljutnak a lesújtó hírek, mint például amikor Tata egyik neves iskolája fűtés nélkül maradt és a diákok semmilyen magyarázatot nem kaptak – de az összefogás és együtt gondolkodás hiánya akkor is bántó.

Nos, erre egy megoldás lenne egy úgynevezett “panaszfórum”. Ez a koncepció a diákszervezetek körében már él egy ideje, az egykori Független Diákparlamenten belül is (aminek a tagja voltam) felmerült ilyen ötlet, de sajnos nem lett belőle semmi.

Egészen addig, amíg pár szegedi hallgató létre nem hozta a NATpanasz nevű Facebook oldalt. Ennek lényege, hogy a NAT tervezett módosításának, az oktatás minőségének és mindennapjainak a panaszait leírhatja nekik szülő, pedagógus, diák vagy igazából akárki, névvel vagy nélkül, és ez meg is jelenik a nyilvánosság előtt.

Na de mi ennek az egésznek az értelme, ha csak mindenki panaszkodik?

Nos elég sok, hiszen így válik mindenkinek láthatóvá, hogy mekkora is a gond az oktatásban. Megtapasztalhatjuk, rádöbbenhetünk, hogy nem vagyunk egyedül, tudhatunk egymásról, mások (esetleg nagyon is hasonló) problémáiról, és elkezdhetjük egymást segíteni, akár demonstrációkat szervezni vagy a médiában a figyelmet felhívni arra, hogy mégis milyenek a mindennapjaink az iskolákban.

Ugyanis a kulcs éppen ez: nem vagyunk egyedül és nem egyedi esetekről beszélünk! Persze, a problémákat nem tudjuk egyedül megoldani, de szolidaritás és a problémák felmutatása többet ér, mintha csak a demonstrációkon kiabálná mindenki a szélbe a saját helyzetének tarthatatlanságát.

Ugyanis ha mindig csak támadunk, akkor a harc egy idő után értelmetlenné válik, még akkor is, ha a cél maga fontos. Éppen ezért kell megtanulnunk, kik ellen és miért küzdünk. Ehhez tanulni és figyelni kell, hogy lássuk, mi is az általános helyzet körülöttünk, megértsük, hol a problémák gyökere, és szerteágazó tünetek helyett inkább azokat vegyük célba.

Éppen ezért fontosak az olyan kezdeményezések, mint amilyen a NATpanasz is, hogy megértsük, miért érzi már egy ötödikes (!!!) is, hogy mindig fáradt és kedvetlen az iskolához. Mindenki menjen és dobjon egy like-ot az oldalnak, és mondja ki, amit lát és amivel elégedetlen, hisz csak így változtathatunk: egymásra találva. Tanulás ez is, méghozzá a legfontosabb: annak a leckéje, hogyan viselkedhetünk érdekérvényesítő közösségként.

A bejegyzés trackback címe:

https://minden-lanc.blog.hu/api/trackback/id/tr8515413340

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a nagy hohohorgász 2020.01.17. 10:39:16

kedves posztoló, vannak jogos kritikák, de azért azon el kellene gondolkozni hogy az iskola nem játszótér, ahogy a munkahely sem az. Én ötödikes koromban focizni szerettem, de felfogtam hogy matek órán matek van. Kicsit átestél a ló túloldalára. Amúgy lehet menni a waldorfba cukimukiskodni sok pénzért, amiből kijön egy életképtelen anyuci kisfia. Sok sikert.

Dián Ákos 2020.01.17. 13:32:36

@a nagy hohohorgász: Kedves kommentelő.
Abban abszolút igaza van, hogy nem játszótér az iskola, ezt tapasztalom a reggel 0. és délután a 8. Óráimban. Sajnos a hobbimmal, a fotózással már nem tudok foglalkozni pont amiatt, mert a tanulás és barátok mellet nincsen rá időm.

Szerintem nem egészséges az, hogy gyakran a hosszú iskolanapok után este 8-ra olyan fáradt vagyok, hogy a tankönyveim felet alszok be, és reggel 5:30-kor kelek, hogy elérjem az egyik első vonatot, hogy beérjek a 0, órámra.

Az hogy ezek problémák, remélem nem szorulnak magyarázatra. Viszont a kérdésem az, hogy hol estem át a ló túloldalára, melyik részre gondol pontosan?

a nagy hohohorgász 2020.01.17. 14:55:48

@Dián Ákos: kedves Ákos, én arra gondolok hogy az iskolának az életre kell nevelnie és amíg az élet kemény addig eléggé helyén kellene kezelni hogy a gyerek az iskolában mit szeretne. Először az életet kellene a felnőtteknek helyre rakni ( tudás alapú társadalommá ) és a gyereknek pedig elmagyarázni hogy miért jó az neki ha tanul és tényleg csak azokat a problémákat jelezze ami valóban az. De ez a szülő felelőssége. Az meg hogy a tanári szakma nem tud magából kiizzadni egy társadalmilag elfogadott NAT-ot az megint a felnőttek sara. De könyörgöm ne a gyerek mondja már meg hogy mit akar tanulni általános és középiskolában, arra ott van a felsőoktatás.

Dián Ákos 2020.01.17. 15:56:40

@a nagy hohohorgász: Hol írtam én olyat, hogy, "IGEN, én ezt szeretném látni a natban"? Sehol.

Az meg hogy nem tudnak egy értelmes NAT-ot összehozni, na az meg inkább politikai döntés eredménye, mint a szakember hiányé (LÁSD:index.hu/belfold/2020/01/17/nemzeti_alaptanterv_nat_kasler_miklos_emmi_maruzsa_zoltan_csepe_valeria/ ).

a nagy hohohorgász 2020.01.17. 16:36:59

@Dián Ákos: hogy hol irtad: az 5.es kedvetlen az iskolához. A nathoz meg nem sok tanár kell hanem szakmai kompromisszum amire a tanárok képtelenek. Lehet a politikára kenni de amíg a tanárok sem tudnak megegyezni egy alapban addig mit vársz..?

a nagy hohohorgász 2020.01.17. 16:40:28

@a nagy hohohorgász: és kb egyedül a történelem ami politikailag necces a többi tantárgy azért nem. De te is be állsz ugyan abba a sorba aminek a másik oldalán az van akit fikazol. Tanár létére tudhatna hogy a kompromisszum a megoldás és nem a sardoblas mindkét fél részéről

a nagy hohohorgász 2020.01.17. 21:31:14

gondolom túlórázik vagy a barátokkal foglalkozik és nincs ideje érdemben válaszolni. Akkor erről ennyit. Nézzen tükörbe, az segít....

Dián Ákos 2020.01.18. 12:47:37

@a nagy hohohorgász: Sajnálom, hogy nem válaszoltam, tuja, van magán életem. De ez most lényegtelen.
Az, hogy az 5.-es kedvetlen, az tény, a miértjének a megállapítása, az az, hogy a pedagógusaink elmenekülnek, a megalázó munka körülmények és fizetések miatt. Egyre több gyerekre jut egyre kevesebb tanár.

Az, hogy a pedagógiához, pszichológiához nem értő politikusok döntenek a NAT-ról és a tantárgyak súlyozásáról, hangsúlyairól, az tény. Hiába adnának be egy világszínvonalú, szakmai anyagot a NAT-ért felelős bizottság, ha a politikai vezetőknek nem fog tetszeni, akkor nem fogják elfogadni. Most is ez folyik, lásd: nem volt a kormánynak eléggé “hazafias” az előző tervezett ( hvg.hu/kultura/20180831_kijott_az_uj_nemzeti_alaptanterv ).

A komprimusszum készség a kormány oldalról hiányzik, hiszen nem fognak elfogadni egy szakmailag jó, de “ideológiailag nem megfelelő” NAT-ot.

Panaszkodásnak a lényegét leírtam, a cikkbe, kérem olvassa újra, ha nem sikerült értelmeznie.
A tükörbe meg rendszeresen bele szoktam nézni, és köszönöm, jól érzem magamat, de a személyeskedést azt mondjuk nem bírom.

a nagy hohohorgász 2020.01.18. 15:09:24

ne haragudjon a személyeskedésért. De akkor van egy jó tanácsom a politikailag másik oldalon lévők között is egyértelműen azt akarják hogy a gyerekeik jó oktatásban részesüljenek. Javaslom a következő posztjában ossza meg a tanárok által kidolgozott szakmai tananyagot és ossza meg azt is mire mondta konkrétan a kormány hogy nem elég hazafias. Mert ezek szerint létezik, van szakmai kompromisszum. Akkor lássuk. Higgye el akkor a kormánypárti szavazók is reagálni fognak. Miért nem látunk mi halandók ilyet? az ATV-ben miért nem mutatják be a tantervet és miért nem reagál a szakma szakmai alapon? Remélem érti mit hiányolok? ha nem akkor segítek a KONKRÉTUMOT. Tényleg várom a következő posztját erről.

a nagy hohohorgász 2020.01.18. 15:16:27

amúgy én is tanítok, látok jó tanárokat akik nem látnak tovább a politikán és azon hogy leterheltek. Mindenki a saját szája íze szerint forgatja a dolgokat. De egy dolgot nem látok : a szakmai kompromisszumot. Remélem Öntől megkapom. Nem elég azt mondani h szar az oktatás, mert akkor magát is leszarozza. Mindamellett én is emelném a tanárok fizetését, de csak azokét akik be tudják mutatni amit Öntől várok. A szülők sem hülyék csak ugyanolyan megvezetett szerencsétlenek mint a tanárok. Ha a tanárok értelmesnek gondolják magukat hát lássuk a bizonyítványt.

a nagy hohohorgász 2020.01.18. 15:36:17

amúgy az a baj az oktatással hogy kinyílt a világ és mindenki kurva okosnak gondolja magát ( gyerektől tanárig szülő stb...) már nincs közös ellenség ( ruszkik ) így egymást szívatjuk és ezt adjuk tovább a gyermekeinknek. Egy közös nevező van csak a PÉNZ ami maga az Ördög. Ha nem tudunk közös értékrendre jutni ( ami több annál hogy mindegy milyen áron csak Te nyerj ) és azt a gyerekeinknek megtanítani akkor nem marad más csak a harcosok klubja..... Sok aberállt, depressziós és agresszív gyerekkel! Mert csak kevesen nyernek de azok is vesztesek lesznek.

a nagy hohohorgász 2020.01.18. 18:41:48

ja és elvázolnám a mai igényeket a NAThoz:

szülő: neveljék meg a gyerekemet amit én nem tudtam, de úgy hogy a gyerekemnek jogai vannak, és gyerekem a legtökéletesebb a világon és aki mást mond az hülye és beperelem
gyerek: én csak játszani akarok, hagyjatok békén. De ha életképtelen leszek rohadjon meg mindenki
tanár: én vagyok a legokosabb tanár, aki mást mond az hülye, és túl vagyok terhelve. csökkentsék felére az óráimat, adminisztrálni nem akarok, de a fizum minimum 1000 e HUF legyen
munkáltató: tökéletesen képzett munkaerőt akarok ingyen, semmi mást ne akarjon csak nekem dolgozni
mindenkori kormány: az én politikámnak behódoló alattvalókat
társadalom: rajtam kívül mindenki lássa el a feladatát ingyen és profin(orvos, utcaseprő, politikus....)

Ezek a célok önmagukban lehetetlenek, nem hogy még egyszerre. Erre maga azt állítja hogy csak az Orbán kormány tehet mindenről. Hát lófaszt mama. Mindenki tehet róla. Maga is!!! Én is! Mikor fogja leírni a maga felelősségét?