Mi az a Breadtube?
2020. január 15. írta: Dián Ákos

Mi az a Breadtube?

A világ változik. Ahogy a technológia utat engedett új és izgalmas politikai stratégiáknak, hasonló kommunikációs formák jöttek létre. A televíziózás egyre kisebb szerepet játszik a fiatalok életében, helyette inkább a Youtube felületén keresik a válaszokat a kérdéseikre.

 c53b8c97-4df8-4cee-b53f-e4db89ab0364.png

Az internetes kommunikáció sosem látott intenzitásúra pörgette fel a politikai közbeszédet. Legyen szó fakenews-okról, mémekről vagy amerikai típusú “think tank”-ekről (megmondó/véleményformáló emberek), minden megváltozott. A jövő formálására bejelentkező generáció tagjai már az interneten tájékozódnak, a hagyományos televízió alapú hírfogyasztás jelentősége pedig erősen csökken. És ez nem csak amiatt van, mert kis hazánkban a tévécsatornák túlnyomó többsége a kormány szekerét tolva csak érintőleges kapcsolatot ápol a valósággal. A jelenség nemzetközi léptékű, amire elsőként 2008-ban figyelt fel a világ Barack Obama kampánya során, amely főleg az online elérésre, azon belül is a Facebookra és a Twitterre összpontosított. 

A politikailag aktív emberek mára felismerték az online tér lehetőségeit, de mindez nem azt jelenti, hogy mindent ki is használnak. Az internetet egyre jobban elárasztják a fake news dezinformációk, a mémháborúk, online vitacsoportok, fórumok, és - ami most leginkább érdekes - a Youtube videók. 

Az idősebbeknek a Youtube-ról semmi komolyabb politikai aktivitás nem ugrik be. Legfeljebb egy-egy tévéműsor online archívuma, ahol újra lehet nézni egy adott tartalmat, ha otthon valaki lemaradt róla. Pedig a világháló angolszász régióiban már régóta megfigyelhetők azok a videók, amelyek az ideológiai csatározások, hírkommentárok és reakciók alapvető eszközei. És igen: mindez politikai szószba beleforgatva, jól felismerhető, elismert videósokkal tálalva. Amit eddig csak a televízióktól kaptunk, az most áttért az internetre, miközben sokkal szórakoztatóbb és fogyaszthatóbb lett - főleg a fiatalok számára, akik már nem csak fogyasztói, hanem alakítói is a politikai közbeszédnek. És a politikával átitatott témák tárháza végtelen: a gendertől kezdve a videójátékokon át a komplex politikai és filozófiai ideológiákig bármi terítékre kerülhet.

 

Természetesen a véleményformálás legújabb terepén is kialakultak a már jól ismert érdekcsoportok. A hagyományos bal-jobb-liberális-centrista szembenállások kiéleződtek és igen komoly viták alakultak ki, hogy kinek van igaza. Ezekből eddig a baloldal jött ki győztesként. A baloldali youtubereknek lett a közös gyűjtőnevük a Breadtube (Peter Kropotkin - The Conquest of Bread c. könyve után) vagy LeftTube. A név azonban egy picit megtévesztő. Ugyanis az önmeghatározásuk szerint mindenki, aki tudományos, oktató, vagy baloldali politikai videókat készít, az a Breadtube tagja. Ezek közül pár híresebb csatorna például a: Lindsay Ellis, Oliver Thorn (aka. Philosophy Tube), Natalie Wynn (aka. ContraPoints) BadMouseProduction, Shaun és még sokan mások. Egy átfogóbb listáért kattints ide. A BreadTube főbb témái közé tartozik a kapitalizmus működésének a kritikája, a baloldal önmeghatározása, az igazságosabb társadalom lehetőségei és az, hogy mégis mi a fene az a gender. Magyar megfelelőjének az egykori SLEJM, ma Partizán néven futó csatornát lehet említeni, ami Gulyás Márton aktivista nevéhez köthető. 

Na de mi van a másik oldallal? Nos, jobboldali Youtube mára elveszítette kezdeti előnyét, 2016-17-es megjelenése óta szétaprózódott és teljes megsemmisülés felé tart. Egyetlen említésre méltó csatornájuk a PragerU, amit amerikai olajvállalatok pénzelnek és az a Dennis Prager hozott létre, aki arról híres, hogy korábban konzervatív megmondóemberként kereste a kenyerét egy rádióműsorban, a vagyonát pedig 5 és 10 millió dollár közé becsülik. Ő lenne az amerikai megfelelője Bayer Zsoltnak, csak épp kevesebb káromkodással.

És hogy milyen hatásuk van ezeknek a csatornáknak a mindennapi közbeszédre? Bár az aktivitásuk jelentős, jelenleg még nem sok, de ez folyamatosan változik. Ma az alkotók még “csak” a fiatalokat érik el, de ha számításba vesszük, hogy videóik témái nemzetközileg is értelmezhetők, és hogy pont azokhoz szólnak, akik a jövő szavazói lesznek, akkor nem nehéz belátni, hogy az az oldal lesz a jövőben domináns, amely megnyeri a Youtube-on folytatott ideológiai harcot. Nem véletlen, hogy az angolszász területeken a politikai véleményvezér youtubereket a mainstream sajtó már-már külön kategóriaként kezeli, mivel egészen komoly politikai eredményeket tudnak felmutatni. Például Bernie Sanders elnökjelöltségi kampánya és a BreadTube között kimutatható a kapcsolat. Ez persze nem azt jelenti, hogy ezek az alkotók a kamerába mondják, hogy “Szavazz Bernie-re”, hanem a breadtube alkotók és fogyasztók körében ő a legnépszerűbb. Akárcsak a jobboldali youtuberek körében Boris Johnson és Donald Trump.

Mindezt persze itthon még nem igazán érezni. Gulyás Márton és csatornája rengeteget tesz az új politikai médiatér kialakításáért és Puzsérnak is rengeteg podcastje és tévéműsora elérhető már a világhálón, de ez még nem egy komoly online véleménytér. Alehetőség azonban már itt van előttünk, és a következő évek egyik legizgalmasabb kérdése, hogy ki, illetve melyik politikai erő lesz az, aki, illetve amely elsőként.felismeri és ki is használja az ebben rejlő végtelen lehetőséget.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.