Amikor a jövőt teszi tönkre a kormány nemtörődömsége
2018. november 08. írta: Dián Ákos

Amikor a jövőt teszi tönkre a kormány nemtörődömsége

avagy a pedagógushiány

Nem akarok belemenni semmilyen számháborúsdiba, hogy 1500 vagy 15000 tanár hiányzik a közoktatásból. Legyen elég annyi: ezeket a sorokat is egy fizikaórán írom. Azért tehetem ezt meg, mert nincs tanár, aki bejönne az órára és leadná a tananyagot, pedig nekem a fizika érettségi tantárgy, mivel egy szakgimnáziumban tanulok távközlést, ami csak egy elegánsabb név a hálózati informatikusra. Ahhoz, hogy tovább tanuljak, minimum egy átlag feletti érettségi pontszámra lenne szükségem. Ehhez képest van ez a helyzet.

De hogyan fordulhat elő, hogy egy tanár sincs, aki helyettesítsen, vagy órát tartson?

Nos ez bonyolult kérdés. Sok mindent lehetne ezért okolni, az irreálisan túltengő adminisztrációs munkától a megalázóan alacsony pedagógus fizetésekig. A tanári munka a modern társadalom alapköve, mégis a szociális ranglétra legalján helyezkedik el. Hogy ez miért van, azt nem ennek a cikknek a feladata kifejteni, de az tény, hogy a jelenleg regnáló oktatási kormányzat jelentős szerepet játszik abban, hogy ez így is maradjon. A hangzatos fizetésemelések valójában csak papíron léteznek, ugyanis az állam által levont járulékok el is viszik a többletet, de ha mégis növekedett egyik-másik pedagógus bére, a kézhez kapott növekmény inkább csak szimbolikus összegű.

El kell fogadnunk, hogy ha valaki ugyanazzal a tudással elmehet mérnöknek meg fizikatanárnak, akkor az előbbit fogja választani.

Ugyanez vonatkozik a matematikusokra, vegyészekre, és még sorolhatnám. Ha pedig a tehetséges fiatalok elfordulnak a pedagógusi pályától, akkor ott hiány fog keletkezik, pontosan úgy, ahogy azt most látjuk.

Mindez egy olyan problémát generál, amellyel a jövő generációit fosztjuk meg tehetségük kamatoztatásának és nemzetünk felemelkedésének a lehetőségétől. Ha a rosszul fizetett és leépülő munkaerőpiacot kombináljuk a lassú, de cserébe igen stabil gépesítési trendekkel, akkor az összességében egy termelni képtelen, önfenntartásra alkalmatlan állam képét vetíti előre.

És akkor a személyes tragédiákról még nem is beszéltünk. Bár én nem tudom, hány tanulót hoz hátrányos helyzetbe a továbbtanuláshoz elengedhetetlen tantárgyakat oktató tanárok hiánya, de az biztos, hogy nem vagyok egyedül. Hogyan lesznek így az országnak orvosai, agrármérnökei, villanyszerelői? Sehogy.

És ennek tudatában vágja rá az oktatási államtitkár, hogy nincsen semmi gond, mindenütt vannak tanárok, minden a legnagyobb rendben. Ez egy olyan felelőtlen magatartás, ami katasztrófához fog vezetni. Igaz, nem ma és nem is holnap, de el fog jönni ez az időszak.

A választások előtt az ellenzék beszélt a diáksággal.
fdp17.jpg

Fotó: Dián Ákos

És mint egy rossz szitkomban, itt is van slusszpoén. Megszámlálhatatlan magyar oktatási szakember van az országban, szakszervezetek, civil szervezetek, diákszervezetek, csak hallgatni kéne rájuk.

Diákként ezeket a folyamatokat látni, átélni tragikus és demotiváló.

Minek tanuljak, ha nem is tudnak minket tanítani? Miért szenvedjek a nyelvtani szabályokkal, ha úgysem fogja senki feltenni nekem a kérdést: „Akkor most pontos vagy elipszilonos j-vel mondtad?”. A diákok tanulási morálját sajnos senki sem kutatja, de nem kell társadalomtudósnak lennie ahhoz, hogy rájöjjünk: a jelenlegi helyzetben ez bizony nem túl acélos. És ezt már csak tetézi, hogy sokszor használhatatlan tudást kapunk, a tanárok fáradtan jönnek órákra, és látszik rajtuk, hogy semmi kedvük sincs ahhoz, amire a jelenlegi rendszer kényszeríti őket.

Az iskolák falait átitatja az apátia.

A bejegyzés trackback címe:

https://minden-lanc.blog.hu/api/trackback/id/tr2414360871

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

felső határ nincs 2018.11.10. 08:29:21

@Dián Ákos: te allitasz valamit, ezert te fogsz az adatoknak utananezni, nem en

felső határ nincs 2018.11.10. 08:35:27

plusz informatikarol

nekem human diplomam van, a fizikarol semmit nem tudok szinte, es "informatikuskent" dolgozom, nem keves penzert, persze nem programozok

a legtobb friss kolleganak semmilyen diplomaja sincs, es jo sokan keresnek itt a milla - masfel milla regioban [vallalkozokent}

kalevaleeeeez 2018.11.10. 08:43:50

@felső határ nincs:

Jó, akkor mondom másképp.

A gyerekeknek azt tanítom, hogy mindig lukasszanak jegyet, ha utaznak tömegközlekedéssel, mert ha nem lukasztanak, az tulajdonképpen a lopás egy fajtája.

Miután orbánék beszedik az adókat (tőlünk pl. elég sokat) és gyakorlatilag nem nyújtanak értékelhető oktatást, orvosi ellátást, tulajdonképpen közvetlenül a mi családunktól (is) lopnak.

Ezek után nem vagyok biztos abban, hogy arra neveljem a gyerekeimet, hogy legyenek becsületesek, fizessenek ügyeskedés nélkül adót, mint a szüleik.

Na ez bosszant.

felső határ nincs 2018.11.10. 08:48:53

www.hrportal.hu/hr/mennyit-keres-egy-kozepiskolai-tanar-20180823.html

"egy középiskolai tanár havi bruttó átlagfizetése 289 400 forint"

Ez van most, ez kb. 10%-kal kevesebb az atlagfizetesnel.

2010-ben eduline.hu/kozoktatas/2010/6/22/20100622_tanari_fizetesek_brutto_berek

" középiskolai tanárok az országos átlagnál 16 százalékkal kevesebbet keresnek, azaz 175.200 forintot."

Zorban tette ezt, mert buta szolgakat akar.

amit még megtehetsz 2018.11.10. 08:50:50

@conchita wurst:
Értő olvasás nulla.
Nettó 120e-ről írtam.
Tök mindegy kinek a bére, de 180 bruttónak vajh mennyi lehet a nettója?
Te viszont tényleg hazudsz: 2010 óta nem duplázódott a pedagógus bér. Szeretnéd mi?!

felső határ nincs 2018.11.10. 08:51:58

@kalevaleeeeez: Tolem is beszedik az adot, igaz, sokkal kevesebbet mint 2010 elott, mikozben az oktatas es az egeszsegugy ugyanolyan mint volt. Es nem kell az adobeszedes melle meg az allamot is eladositani, mint korabban.

felső határ nincs 2018.11.10. 08:52:39

@amit még megtehetsz: nalatok kozepiskolai vegzettseguek a tanarok?

felső határ nincs 2018.11.10. 08:53:41

www.hrportal.hu/hr/mennyit-keres-egy-kozepiskolai-tanar-20180823.html

"egy középiskolai tanár havi bruttó átlagfizetése 289 400 forint"

Ez van most, ez kb. 10%-kal kevesebb az atlagfizetesnel.

2010-ben eduline.hu/kozoktatas/2010/6/22/20100622_tanari_fizetesek_brutto_berek

" középiskolai tanárok az országos átlagnál 16 százalékkal kevesebbet keresnek, azaz 175.200 forintot."

Zorban tette ezt, mert buta szolgakat akar.

accountant050915 2018.11.10. 08:56:09

Tanuljunk meg mindent Wikipédiából, meg Udemyről, gyönyörű új világ. De rendben, legyen így, csak akkor mondjuk azt az évi 6m Ft pluszt amit évente befizetek az államnak én és a munkáltatóm, ne vonják a bérembol, hanem hasznalhassam én ahogy szeretném. Abból lazán kijönne két gyereknek a magansuli kb 4 millióból, maradekbol plusz feleségem utáni befizetesekbol meg a maganegeszsegugy, magán nyugdíj, csak akkor ezt a populista kormányt olyan módon kergetnek el, hogy öröm lenne nézni.

Ja, és én dagadt, suta gyerekként gyűlöltem a tesi órákat. A tesi tanároknak meg a szálkás proligyerekeknek, akik imádták a tesi órákat állandó célpontja voltam középiskolaig. Aztán egyetemre mentem elvegeztem kurva jó eredménnyel, multinál tudtam elhelyezkedni pénzügyi területen. Életem egyik legszebb pillanata volt amikor első évemben az egyik ügyfélnél ahova mentünk az egyik ilyen félmeztelenül rohangáló lumpen gyerek nyitotta nekem az ajtót előre. Szóval, rohadt sokra vitte a testnevelés óra imadataval ahhoz képest aki inkább csak a könyvet bujta volna :)

amit még megtehetsz 2018.11.10. 08:59:21

@felső határ nincs:
A középiskolai tanár átlag(!)bére más mint egy kezdő tanító bére.
Capisci?

bontottcsirke 2018.11.10. 08:59:43

@teéjesenmindegy: Abban kedves fideszes NERtárs, hogy feleslegesen minek tartunk bent AKÁRMILYEN alapanyagot, ha nem tudunk értelmes tudást adni neki. És nem arról van szó, hogy mit követel a versenyszféra, mert nem 4 éves trendekre kell embereket kell képezni, hanem hosszú távú stratégiákhoz készséget, nyelvet, informatikát oktatni. Ady verseit otthon is el tudja olvasni, a másodfokú egyenlet megoldóképletével együtt amikre karöltve nem lesz szüksége soha az életben ugyanúgy mint a citromsav-képződés folyamatára sem.

A problémák az alábbiak (mindig ezeket tudom mondani mert nem változtak 60 éve)
1. Nincs lóvé, szarért-húgyért senki sem dolgozik
2. nincs infrastruktúra, szarul megépített ólakba senki sem jár szívesen dolgozni
3 már az általános szarul van megcsinálva, tehát eleve szar alapanyaggal fogsz dolgozni
4 a családban a plazmatévé meg a használt béjemvé fontosabb, mint a tanulás
5 szociokulturális és genetikai hátrány nagyobb nemzetekhez képest

szóval ezekből az irányokból kéne támadni, ha nem egy birkaszarral dobálózó nemzetet akarunk: de az lesz, mert ezer éve ilyen. És nem fogadja jól a kritikát, de arra ott a libsizés meg a sorosozás

szepipiktor 2018.11.10. 09:00:39

Az írást olvasva, a legsötétebb jövőképet látom...
Két tényt az elejére:
- van tanárhiány
- sok olyan fiatal van, aki valóban tanulni akar, tenne is valamit a saját és a utókor érdekében.
.
De a többi kamu és remegve látom, hogy a új módi, a neoliberális szemlélet mennyire átmosta már a fiatalok agyát is, ennek köszönhetően a következő generáció a mai ostoba netfüggő Y generációnál is silányabbá válhat.
(mindig tisztelet a kivételeknek!)
.
A tanárhiányt már a fiatalok a fideszezére használják? Pontosabban a fiatalokat használják aktuálpolitikára?
A mostani tanárhiány, a darabban mérhető tanárhiány csak KÖVETKEZMÉNY!
Korábban is volt, sőt amikor megvolt a létszám, akkor is "tanárhiány" volt,mivel az új tanárgenerációk már nyomukba sem érhetnek a korábbiaknak, amostani tanárok már csak mint szakma tekintenek a tanításra, nevelésre és nem hivatásuknak, küldetésüknek tekintik azt. Korábban nem volt általános a gyerekutálat!
Saját tapasztalatom szerint is - amikor a fiam volt pár éve még középiskolás -, minősíthetelen volt az a tantárgy is, ahol volt tanár!
Azoknak a fiataloknak van szerencséjük, esélyük a tisztességes jövőre, akik
1) önmaguk is célokat kitűzve tanulnak és a körülményektől függetlenül is elprehaladnak!
2) akiknek van valamilyen hátterük ehhez, családi, anyagi, a közvetlen baráti körből, hiteles példaképek, és valóti segítők.
Akiknek nincs azok ma "választhatnak"...
Vagy punnyadva elvégenzek valami elvégezhetőt és ostoba szakmákban ostoba életük lesz. Ez a lányokra igaz elsősorban, mert ők nem lakatosnak mennek, ami hasznos, hanem valami primitív adminisztratív dolgot választanak, például médiaszak, marketing, pr, hr és majd egy multinál elvegetálnak.
De van egy veszélyes részük is a fiataloknak! Akik a könnyű utat választják, aktivizálódnak, csatlakoznak különböző mozgalmakhoz, politikai vonalakhoz és a falkába fiatalon besorolva bégetik a demagóg propagandát.
Miny esetünkben is, nem a probléma a lényeg, hanem márt most is a "FIDESZ!".
Ócska KISZ-es filozófia, a Monty Python Brian életéből a vitatkozzunk stílus.
.
A posztot jegyző is kényelmesen átlép a 28 év összes politikai oldalára kivetíthető károkozásokon, hogy ez egy folyamat - az életünk szinte minden részén (vállalkozások, egészségügy, szociális területek, nyugdíjak, születésszám elvándorlás, tömegközlekedés) tettenérhető szándékos politikai károkozás -, amit most a fidesz csak tovább rombol.
Vajon ha csettintünk, nincs fidesz, akkor leszenk tanárok? Lesz normális tantárgy, tankönyv? Mitől lenne? Újraépítés 10-15 év!!! Ahogy a rombolás sem egy-két év volt.
A jó tanár ma is tud jól tanítani, vannak példák erre. És ha nincs jó háttér, tankönyv, akkor lehet használni ehhez a mai "szentségeket", a googlet, az internetet! Mert azok csak eszközök és nem a neoliberális barmok által erőltetett kész megoldások, ami miatt nem kell tanulnbi, nem kellenek az alapok, a lexikális tudás, az anyanyelvünk, a történelmünk, a matemetika vagy a fizika!
De ehhez kellenének a fiatalok is, mert nem az a megoldás, hogy 24 órában sírunk, hogy túl vagyunk terhelve. Persze a könnyű keresztmetszet... A politikai vonalak majd felhasználják ezt a "kérést", de a fiatalok majd az életben jönnek csak rá, hogy átverték őket, papírjuk van de tudás nulla!
Mint a mai Y generáció, akik ma átverik a fiatalokat.
.
A posztoló meg döntse már el, kellenek tanárok? A jó tanárok? Nincsenek?
Miért nem megy el akkor ő annak?
Kritizálni mindenki tud, de tenni nem akarsenki a javulásért.
És ezt már diákkorban kezdik a fiatalok, hangos kritizálás, tevékeny aktivizmus - cselekvés nulla.

felső határ nincs 2018.11.10. 09:02:00

De nagylelku leszek, mert komaromi vagyok en is. Ha a posztiro gimnazista es informatikusnak keszul, sok tippet tudok neki adni, hogy keressen kenyelmes 1 milla pluszos netto fizetest 25 eves korara. Ha tovabb tart a munkaerohhiany, akkor nem lesz szuksege egyetemi vegzettsegre sem, kivalo idegennyelv ismeretre viszont igen.

Ezt sajnos iskolaban nem tanitjak, hisz a tanarok sem tudjak.

bontottcsirke 2018.11.10. 09:02:43

@accountant050915: Jó lenne a proliképzés is, ha a hatmillákból nem a kósa anyja motorozna két disznyóval a hóna alatt.

amit még megtehetsz 2018.11.10. 09:11:10

@szepipiktor: Most szerinted újraépítés folyik?

accountant050915 2018.11.10. 09:13:47

@bontottcsirke: egyetértek egy másodpercet nem jártam magán oktatásba, sőt, kifejezetten szar, lenezett gimnáziumban végeztem

MEDVE1978 2018.11.10. 09:14:04

És némi kitérés a lehetséges megoldásokra. Meg kell nézni a legversenyképesebb tudást "előállító" országokat, miért lettek olyanok, amilyenek. Ott van a sokat szidott amcsi példa, ami annak ellenére, hogy sok esetben milyen buta embereket gyárt, a specializációs szinten működőképes. Tehát jó magas képzettségű embereket gyárt. Cserébe az esélyegyenlőséget és egyéb hangzatos elveket feladja. Az amcsi rendszer ugyanis alap- és középszinten inkább feladja a részletes képzést és azt igyekszik megtanítani, hogy egyszerű dolgokkal boldogulj. Tudj valamit a világról, minimálisan számolni stb. Az igazi specializáció csak felsőfokon következik be, középfokon még nem annyira komoly az egész. Persze már általános iskolától kezdve differenciálódás van, a jobb környékeken a fizetős, elit iskolákban elit képzés van, a lepukkant gettóba nyilván a fanatikusan elhivatott vagy full kontraszelektált tanár megy.

Kicsit jobb rendszert látni talán nyugat-európai példákon. A finneknél például teljes oktatási reform volt pár évtizede és ez lett belőle: www.koloknet.hu/iskola-2/14-ok-amiert-minden-gyerek-finn-iskolaban-szeretne-tanulni/
Persze ennek nyilvánvalóan nagy a költségvonzata, de azért eléggé hibás azt gondolni, hogy nincs középút. Ha valaki megnézi vannak olyan dolgok, amelyek már most bevezethetőek lennének. A gyerekek egyre nagyobb része alkalmatlan a frontális oktatásra. Persze a butább emberek többsége itt elkezd hőbörögni, hogy "én is ugyanezen mentem keresztül és el tudtam végezni, miért nem jó a puhány ifjúságnak". Ez a mentalitás nem jó, frusztált tanárokat, gyerekeket és szülőket produkál. Tudomásul kellene venni, hogy a világ fejlődött, változott, nem ugyanazokra a képzettségekre, skillekre van szükség, mint 40-50-60 stb. éve. Lehet, hogy egy időben nagyon hasznos képzettség volt, ha valaki tudott papíron sok számjeggyel osztani vagy gyököt vonni, logaritmust számítani papíron, de mindkettőt már elég szépen kiváltotta a számológép / számítógép, ezt senki nem csinálja papíron, akinek a tevékenység mondjuk a munkájához kell.

A magyar tananyagban jelentős szerepet kap emellett a "népművelés" és a nemzeti emlékezet karbantartása. Ez nagyjából a magyar történelmi fókusz mellett az irodalom és nyelvtan tanítását jelenti. Ez teljesen más volt akár 30 éve (én 40 éves vagyok). A hétvégi házunkban én még csak olvasgatni tudtam 10-14 évesen. Számítógép még nem volt, illetve 12 évesen kaptam egy C64-et, de azt még nem vittük ki az első években. Volt két, rossz minőségű TV csatorna. Természetesen a könyvek jelentették a kiutat az unalomból ezért olvastam. Észre kellene venni, hogy ma egy városi kisgyerek lát legalább 10, más esetben 100 csatornát a TV-ben, amiből 5-8 kizárólag mesecsatorna. Emellett mindent átsző az internet, ahol mesék, filmek, játékok közül óriási választék érhető el egy pillanat alatt. Ez óriási változás, az információ konyhakész és könnyen feldolgozható.

Ezután, ha arra kényszeríted a tizenéves gyereket, hogy egy Légy jó mindhaláligot vagy egy Jókait elolvasson, az kb. olyan, mintha a bélszínen és libamájon felnőtt milliárdosnak vacsorára paradicsomos káposztát szolgálnál fel zsíros fasírozottal. Persze, hogy nem ízlik majd.

Így az első jelentős politikai ütközéspont az ilyen nemzeti hagyomány egy részének kiszedése. Rengeteg Jókait olvastam anno, ma szomorúan mondom, hogy egy korlátozottan értékelhető, nem túl jó író. Nem való a gyerekeknek. Olyan dolgokat kellene olvastatni a gyerekekkel, amelyek értéket hordoznak, mégis élvezhetőek. Van rengeteg ifjúsági regény. Rumini például egy mese, de szól a barátságról, gyengék védelméről is. Elsős-másodikos gyerekeknek még akár a Két kis dínó sorozatot is ajánlanám, mert aranyos, vicces és pozitív élménye van az olvasáskor. Édesapám anno a Rumcájszot olvastatta velem, ami ugye szintén egy mese.

A második sokkal nehezebb ütközési pont a természettudományok oktatása. Legyünk őszinték, a nem mérnöknek készülők 90%-a számára teljesen felesleges a fizika magas szinten történő oktatása. A nem egészségügyi, természetvédői szakmába készülők döntő részének haszontalan a részletes biológia. Hasonlók mondhatók el a kémiáról is és szerintem marhaság, hogy a diákok már valószínűségszámítást, deriválni, integrálni tanulnak matekból középiskolában.
Egyszerűen el kellene engedni a tananyag jelentős részét és valóban jelenségalapúvá alakítani. A matematizált fizika és közgazdaságtan például egyáltalán nem szükséges szerintem, még középiskolában sem, csak azoknak, akik erre specializálódtak. Valószínű, hogy minél tovább kellene a természettudományokat összevonni és egyes bonyolultabb összefüggéseket csak specializáltan átadni.
Mielőtt valaki tévedne: ez a specializáció önmagában is megtörténik, csak most a diákok értelmesebbje szelektálja ki a számára "szükségtelen" tantárgyakat. Középiskolában nem érdekelt lényegében csak a matek-történelem-idegennyelv jegyem. Minden szinten ezekre koncentráltam, a többi tantárgyat messze hanyagoltam.

jajdehülyevagyok 2018.11.10. 09:15:22

Téves a feltevés. A tanárhiány oka már legalább fél évszázados probléma, amikor a szakma lassan elveszítette a presztizsét. Alacsony fizetésért kevesen mentek tanári pályára, a felsőoktatásban alacsonyabb pontszám mal lehetett már bekerülni, így nem a legjobbak lettek tanárok. Ez a gyakorlat így is maradt. Később jött a liberalizálódó nevelés, ami a tudatlanabb néprétegekben az iskolát a gyerek ellenségévé tette. Ez sem vonzó. A legutolsó csapás a KLIK, ahol multinacionális gazdasági gyakorlattal rendelkező emberek torzított értékmérő és karrier rendszereketalakítottak ki, rossz szervezést, béna és szükségtelen kényszerdigitalizációt. Ezek után csodálkozunk, hogy aki tudja csinálja, aki nem tudja tanítja?
Ha a nemzet komolyan gondolja a felemelkedést, akkormeg kell fordítani a preferencia rendszert, s a legkiválóbbakat a legjobb fizetéssel a legérzékenyebb területre a legkisebbekhez irányítani. A legfogékonyabb korosztály nevelésea leg felelöségteljesebb feladat, mert egész életre meghatározza a gyermek jövőjét. Egy béna egyetemi tanár úgyis kilökődik a rendszerből nagy kárt márnem tud okozni olyan hallgatók között, akik jó alapokkal rendelkeznek.
Ehhez a változtatáshoz viszont legalább olyan kvalitású politikus kellene mint Deák Ferenc volt.

amit még megtehetsz 2018.11.10. 09:15:45

@szepipiktor:
Probléma van.
De mégis kik azok akik javíthatnának ezen?
Mégis?
Nem a mindenkori döntéshelyzetben levők?
Rendben. Régen mindent elrontottak (kilopták a szemünket is), de most már mehetne sokkal jobban is, és mégse megy. Vagy igen?!

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.11.10. 09:18:04

@teéjesenmindegy: Ja és otthon kijavítja a dolgozatokat,esetleg korrepetál ,felkészül a következő napi feladatokra......

felső határ nincs 2018.11.10. 09:20:01

@jajdehülyevagyok: mindenhol olyan tanitja, aki csinalni nem tudja

hol eltek ti, szerintetek Nemetorszagban meg az USAban a tanari szakma presztizzsel meg penzzel jar? Lofaszt!

röf 2018.11.10. 09:25:18

D.Ákos blogger, fizikaórán: "A tanárnak évközbe nincsen kivehető szabadnapja,..."
Nincs kérdésem.

MEDVE1978 2018.11.10. 09:25:52

A közvetlen megoldásra: a tanterv átalakítása mellett, ezt a tanárhiányt lehetne rövid távon számos forrásból fedezni. Főként óraadó tanárokkal kívülről. Itt persze óriási feszültségforrás lesz, hogy egy magyartanár X-et keres, míg a külsős óraadónak (aki lehet, hogy tanári diplomával mérnök) 3X-et kell fizetni. Csak hát az életben is ez a helyzet ma: a bölcsész keres X-et, az informatikus mérnök 3X-et (fenét, 5X-et).
Egy ideig vissza lehet hívni plusz pénzért a nyugdíjasokat is, ez egy darabig segíthet, bár ők nagyon nem lesznek egy hullámhosszon az ifjúsággal.

A valószínű következmény: a mostani NAT-ból (Nemzeti Alaptanterv) is látni, hogy azt a status quo szempontjából csinálták. Volt próbálkozás a természettudományos tárgyak összevonására, de a különböző tanári lobbyk erre nagy energiával reagáltak, az ettől beszart kormányzat meg hátra arcot csinált. A mostani NAT elképzelése egyébként is viccesen zajlott: az egészet rábízták egy pszichológusra, hogy koordinálja le. Ő az egyes szakterületekre beültette azokat, akikről úgy gondolta, hogy majd jó dolgokat mondanak és megnyomta a play gombot. Ebből jött ki az első verziós nemzeti alaptanterv. Ez még akár néhány területen kifejezetten megújult és jó is lehetett volna, de a kormány nyilvánvalóan beszart a lobbyktól (hiszen itt a tanári lobbyk jóval fontosabbak, mint a gyerekek) és még némileg átdolgoztatta az egészet. Így aztán biztos, hogy olyan újítás nem kerül majd be, ami érdemi minőségi változást jelenthet.

Ekrü 2018.11.10. 09:26:45

"Sok mindent lehetne ezért okolni, az irreálisan túltengő adminisztrációs munkától a megalázóan alacsony pedagógus fizetésekig."-Érdekes módon valamiért kifelejtetted az okok közül az anno beintegrált,összevont iskolákat,a kezelhetetlen gyerekeket,és azokat a szülőket,akik rendszeresen lehülyézik a tanárt a gyerek előtt és ha a gyerekük nem a számukra elfogadott jegyet/értékelést kapja akkor nekitámadnak és megfenyegetik vagy tettleg bántalmazzák.A tanárhiány nem mostanában kezdődött probléma.A testvérem pedagógus és már 2006 környékén mondta ,hogy baj lesz.Ekkoriban vontál össze az iskoláját a városban lévő "kisebbségi" iskolával.A végeredmény a négy osztályt indító (egy matematika tagozatos )iskolában 2010-re jó ha 2 osztálynyi gyereket össze tudtak vadászni. Azok a főiskolai hallgatók akik oda mentek gyakorlatra a 2. nap után mind kijelentették,hogy köszönik szépen ők ebből nem kérnek.Mert nincs az a pénz ,hogy valaki elviselje ,hogy miközben ő megpróbál tanítani ,a hülye gyerekek egyike épp a műanyag vonalzóját huzigálja a radiátoron.Vagy épp "masztizik" ,mert ahhoz van kedve.Meg lehet nézni mely iskolákban van tanárhiány és melyek azok az iskolák ahol szívesen dolgozik egy pedagógus.Tehát először eszközöket kéne adni a tanárok kezébe,mert bizony a pénz az édeskevés akkor ha a munkakörülmények borzasztóak.De persze akkor legjobban az itt hozzászóló ellenzékiek hőbörögnének.

midnightcoder2 2018.11.10. 09:36:11

@teéjesenmindegy: "Nincs fizikatanárod, de érettségizel belőle? Hát akkor most vagy blogolsz egy csomót, hogy milyen szar a világ, vagy elolvasod a könyved, utánanézel a neten, és felkészülsz az érettségire."

Ezt egy egyetemista - esetleg, ha nagyon rátermett - meg tudja tenni. Bár, ha az átlag egyetemista ennyire rátermett lenne, nem kellenének egyetemek. De egy közép vagy egy általános iskolás nem.

"Tudhatnád, hogy a nem a nyelvtani szabályok miatt tud valaki helyesen írni hanem azért, mert sokat olvas."
Azért az a nyelvtanóra sem hülyeség ám.

"Szegénykék miben fáradtak el annyira"
Menj el pedagógusnak és meglátod.

"Talán fel kéne fogni, hogy tanárnak lenni hivatás, és egy egészen más életpálya, mint egy mérnöké."
Talán fel kéne fogni, hogy ennek ellenére a kezdő pedagógus ma már nem fog kabátgombért elmenni tanítani, lerohadt infrastruktúrájú iskolákba, agyatlan hülyék által írt tankönyvekből, vezetésre alkalmatlan igazgatók irányításával egy TESCO pénztáros béréért, hanem fogja magát és elmegy HR-esnek egy multihoz, vagy kimegy külföldre. A hülye gyerekedet pedig taníthatja majd a 8 elemis szociális munkás akit Orbán bácsi az iskolákba vezényel majd ha a mostani, nyugdíj előtt álló pedagógusréteg kikerül a rendszerből. Ugyanez igaz amúgy az orvosokra és az ápolókra is.

amit még megtehetsz 2018.11.10. 09:37:24

@felső határ nincs: Ha presztízs a több pénz, akkor igazad van.

A magyarok többsége aszerint méri az embereket, hogy mennyi pénzt keres, milyen kocsival jár.
Mintha ez lenne a kiválóság fokmérője.
Aki keveset keres azt lenézik.
Siralmas.

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.11.10. 09:41:33

Alapvetően értékrend kérdése ez.

Gyarmatosítóink szerint nekünk nem kell különösebb oktatás.

Az alap a szuverenitásunk visszaszerzése és a rablóbefktetők megkopasztása, ez után lesz pénz magasabb fizetésekre az oktatásban.

ember100 2018.11.10. 09:43:32

@teéjesenmindegy:
Helló !

Hé . hé álljon meg a nászmenet !
A legjobb érv a személyeskedés , ezt olyan fityeszes módi :)
Igen sokat számít a napi egy tornaóra mert a többi tantárgyból növekszik a tanulnivaló , így szinte MINDEN tanulással töltött óra fontos.Arról most ne is beszéljünk hogy a tornaórához meg nem adottak a feltételek , nincs elég hely .Van ahol a folyosón tartják a tornaórát , meg lépcsőn fel- le futkosás van.
Ha mozogni akar a diák tanítás után mozoghat amennyit tud.
Igen képzeld KELL az oktatáshoz a tanár akármennyire is furcsa számodra.

MEDVE1978 2018.11.10. 09:43:50

@accountant050915: Utóbbi része rendkívül szomorú,. Nem azért, mert a karma visszacsapott a proli gyereknek, hanem a tornatanár miatt. A testnevelésóra szerepe az lenne, hogy megszerettesse a mozgást a gyerekekkel. Sajnos a tornatanárok egy része is képtelen ezt felfogni. A rossz fizikai aktivitás felnőttkorban, ami ebből következik, évente soktízmilliárdba kerül az államnak, amikor a nem mozgó, elhízott emberek megbetegszenek.

Példa arra, hogy lehet ezt pozitívan is kezelni: én is kövér voltam gyerekként és sajnos mára is visszahíztam, de hatalmas szerencsém is volt. Általános iskolában a tanárom értékelte, hogy tudok és szeretek kosárlabdázni és leszarta, hogy nem tudok rúdra és kötélre mászni. Utóbbit kiválthattam fekvőtámasszal. Ötöst adott, akkor is, hogy ha utolsó voltam futásban, mert úszni és labdajátékokat játszani jól tudtam. A középiskolai tanárom ugyanilyen beállítottságú volt: nagyon lassan futottam, hiszen kövér voltam, de végigszenvedtem magam a távon. Tanár úr az első nyurga gyereket, aki beért a célba odaállította és mindenki, aki bejött megtapsoltatta. A tisztelet azért jár, mert megcsinálta, nem adta fel, még ha kövér is, sánta is vagy fogyatékos is. A rosszul teljesítőt nem megalázni kell, hanem ösztönözni, hogy jobban teljesítsen. Nem szabad egymás ellen felléptetni mondjuk egy kosármeccsen sem az alacsony, teljesen labdaérzék nélküli Karcsikát és Jocót, aki egyébént egyesületben játszik.

ember100 2018.11.10. 09:47:02

@silverrant:
Helló !

Ha önoktatás van akkor MINEK az iskola , egyetem stb. ?????
Ezt kicsit továbbgondolva nem kell ápolónő be tudod kötni azt a kis sebet a lábadon , elég ha csak sebészt képeznek .
NA NE vicceljünk már !

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.11.10. 09:48:00

@szepipiktor: A fasse tuggya néha mit gondoljon rólad az ember!

midnightcoder2 2018.11.10. 09:59:54

@amit még megtehetsz: Ez a dolog csak azokban az országokban nem téma, ahol dugig vannak pénzzel az emberek. De igazából még ott sem feltétlenül igaz, csak ott nem az a kérdés hogy van-e autód, hanem az hogy 10 milliós vagy 100 milliós kocsival jársz.

midnightcoder2 2018.11.10. 10:00:50

@ember100: Igazából a sebész is felesleges. Ott a konyhakés az asztalon, a gugliban meg ki tudod keresni te is, hogy hol a vakbeled.

amit még megtehetsz 2018.11.10. 10:13:47

@MEDVE1978: Dagi, antisport fiúnak szemét tornatanár jutott, értem. Szenvedett.
Vajon a szülei miért nem vették ezt észre, és miért nem tettek valamit? Beíratni valami sportra, vagy felmentést elintézni?

cavalry 2018.11.10. 10:34:49

Itt mindenki géniusz és jó véleményei vannak még a részletekről is. Azt mondja meg valaki melyik oktatási intézményben (ovodától az egyetemig) tanítják a nép fiait gondolkodni. Van e ilyen tartárgy, gyakorlat stb. Általában ugyanis adatokat, és információkat tanítanak plusz módszertanokat de mind elavult, és legtöbbször használhatatlan arra hogy belépjen a termelés, alkotás, üzemeltetés fázisába a képzett. Utána jön csak a gyakorlat ami nagyjából felhozza a megfelelő szintre. A kreativitás fejlesztése alig tapasztalható. Mivel a tanár sem tud gondolkodni tanítani sem tudja. Sajátos, de igaz, hogy az adatokat és információkat sőt a módszereket is már el lehet érni a netről, de ez sokat nem segít, mert gondolkodás nélkül ez nem ér sokat. Nobel díjas pszichológus közgazdász (friss) bizonyított következtetése az, hogy a népesség nagy tömegei képtelenek a kognitív gondolkodásra tök mindegy milyen a végzettsége (egy holló lemossa a nép 80%-t teszt feladatokat tekintve). A MI lassan komoly viccet csinál az embereknek, igen sok területen a kreatív alkotók sokkal jobb teljesítményű rendszert tudnak építeni mint az emberek átlagosan képzett szakembereinek a teljesítménye. Ez a tudás amit kap egy átlagos iskolába járó, a gyakorlatban nem sokat ér, akkor meg minek. Az iskola egy gyerek megőrző. Természetesen kellene oktatás, de más módon kellene ezt csinálni mert így kezd értelmetlenné válni az egész. Mindenki aki járt mondjuk gimnáziumba tudja, már másodikban tudtuk ki az aki igazán jó és a többi 90% csak azért van ott hogy ne legyen otthon. De ettől még lett belőlük akármi, működnek is jól, hiszen feladatuk van, csak nem tettek hozzá a dolgokhoz semmit, tök mindegy hogy fogorvos lett vagy nyomdász. A kérdés az hogy a fogorvosnak kell e vizsgázni magyarból és történelemből, vagy elég ha kap egy listát hogy mit lenne célszerű elolvasni és ezekről mikor konzultálhat, mert így lehet hogy az idejét olyan dolgokra fordíthatná, ami neki fontosabb, a tantárgyak ismereteinek a nagyrészét meg felszedné mellette ha érdekli. Ha meg nem érdekli akkor mi van, most sem emlékszik belőlük a tizedére sem - megnézi a neten ha kell..

Ekrü 2018.11.10. 10:36:54

@amit még megtehetsz: Ezen én is jót mosolyogtam. :))) Érdekes iskolára /tanárra panaszkodni kizárólag rossz tanuló/rossz magaviseletű gyereket és annak szüleit hallottam.Valahogy a jó tanuló,jó magaviseletű gyerekek és szüleik nem panaszkodnak...

MEDVE1978 2018.11.10. 10:37:49

@amit még megtehetsz: Valóban ez a probléma egyik része, de csak az egyik része. Ezen a helyzeten két fél tudott volna változtatni: jelentős erőfeszítéssel a szülő és kisebb erőfeszítéssel a tanár. Lehet a szülőt is hibáztatni, engem a szüleim beírattak - az egyébként rendes tornatanár mellett is - külön úszni, hogy általános állóképességet szerezzek. Persze azért ez nem mindig lehetséges: sok szülőnek se ideje, se pénze erre. Van olyan, aki szimplán elhanyagolja valóban, de az nem fedné a valóságot, ha azt mondanánk, hogy mindenki ilyen. Alapvetően az ember a legjobbat akarja a gyerekének.

A tanárnál jobban megfogható a dolog, ma erre már külön módszertanok és tantervek is vannak testnevelésnél (pl: a lusta középiskolás lányoknak lehet táncot vagy jógát tanítani tornaórán), de ezek már 20 éve is megvoltak. Nyilván vannak olyan tanárok, akik bukott sportolók, mint például a rajz vagy énektanároknál a bukott művészek. Itt a bukott kegyetlen szó és talán nem is igaz, a fő az, hogy nem tudnak megélni csak a művészetből, sportból. Vannak visszavonultak is, akik egy sikeres karrier után gondolják úgy, hogy továbbadják a tapasztalataikat. Talán ők fogadják el legkevésbé azt, hogy nem a teljesítmény a legfontosabb, hanem a mozgás / zene / képzőművészet szeretete a legfontosabb és nem az, hogy a gyerek a 400 métert két percen belül futja-e, megmássza-e a kötelet, tökéletesen tud-e labdát levenni, jó hangja van, szépen fest stb. Hiszen anno őket bizonyos szintre pontosan ez a tehetséggondozó rendszer (jobb vagy mint a többi, dolgozz azért, hogy még jobb legyél) választotta ki és csinált belőle "nem elég" sikeres sportolót, művészt vagy zenészt.
Holott itt is az kellene legyen a vonal, hogy a gyerek szeresse az egészet, letérve a testnevelés vonalról, mondjuk elmenjen felnőtt korában egy komolyzenei koncertre, népdalt énekeljen a születendő gyermekének vagy elmenjen egy Munkácsy kiállításra.

accountant050915 2018.11.10. 10:45:10

@MEDVE1978: egyetértek amúgy, sport jó dolog. Csak a rendszer szar, és aki pl mondjuk kurva jó kick-box versenyző lenne, azt ne ítéljük már el azért, mert nem tud kezenallni.

amit még megtehetsz 2018.11.10. 10:48:00

@cavalry: És te 14 éves korodban (általános iskola után) tudtad hogy pl. fogorvosnak mész?
Valaki 21 évesen sem tudja mit kezdjen magával.
Szép utópia, de gyakorlatban nem működik.

Ma Baker 2018.11.10. 10:50:27

Kedves tini lurkó mindenféle gondolkodás nélkül ken rá a kormányra mindent, amit csak talál maga körül.
Nem véletlen hogy fizikaóráról ír állítólag.
Magyartanárból és egyéb humán okatatóból Dunát lehet rekeszteni. Csakhogy az egyetlen eltalált mondat a cikkben, miszerint ugyanazzal a tudással elmehet mérnöknek is, pontosan leírja a probléma egészét.
Nekem is kolegám pl a gimis matektanárom, mert nyilván eljött programozni. Ez van. Ez ellen elég kevés dolgot lehet tenni. Esetleg azt, hogy egy matektanárt kb ugyanúgy fizetünk, mint egy mérnököt, a magyartanártól meg esetleg még el is veszünk. Ki szerint lenne ez igazságos bárkivel, pláne a többi közalkalmazottal?
Jó tudni, hogy egy mérnök valahol bruttó 400ezer és 1millió között keres és a 400 a juniort jelenti. Tényleg szeretnénk ezzel az összeggel államilag, közpénzből versenyezni?
Megmondom őszintén, én sem tudom a megoldást a problémára, de hogy azt nem a jelenlegi kormány okozza a folyamatos közalkalmazotti bérrendezések mellett, az biztos.

cavalry 2018.11.10. 10:58:49

@amit még megtehetsz: Ez a kérdés logikusnak látszik, és borítékolható volt hogy érkezik ilyen vélemény, be is írhattam volna a választ előre. Köszi hogy észrevetted ezt a logikai nyitott kaput. Igen, pontosan lehet tudni hogy egy adott család gyermeke milyen szakterületek felé fog elmozdulni, hiszen a családi háttér 70-80%-ban meghatározza az érdeklődését, amit otthon hall arra tud támaszkodni. Persze semmi akadálya hogy messze guruljon el az alma a fától, de akkor meg pont azért fogja tudni korán hogy mit szretne. Sajnos aki nem tudja a gimnázium második osztályának idején hogy mi szeretne lenne, az csak kényszerből, a körülmények hatása alatt fog dönteni, jól (megfelel a választott területnek) vagy nem jól és akkor pálya elhagyó lesz. A gazdasági környezet is belejátszik ebbe. Ha megnézné valaki hogy statisztikailag milyen az iskolai végzettség és a gyakorolt foglalkozás egyezése akkor csodálkozna milyen eltérő. De még ez sem baj, nem a konkrét foglalkozás részletét kell eldönteni hogy fogorvos stb. hanem a területet. egy orvos családból az utód ritkán lesz cukrász, A cukrász családból meg ritkán lesz orvos, különösen ma, mert folytatja a vállalkozást az utód. Ha meg gyenge mint a harmat akkor tök mindegy, lényegtelen a kérdés. Csak a jobbak az érdekesek, a többi a futottak még kategóriában van, majd csinál valamit hogy ne haljon éhen, de ehez az oktatási rendszernek sok köze nincs. Az is igaz hogy élete folyamán akár több szakmát is gyakorolhat valaki a kialakuló körülmények hatására, ezer példát tudok erre mondani. Az az ügyes, aki a körülményekre dinamikusan válasziol és irányítha a hajóját a sziklák között a végső kikötőig, és közben nem kap léket. Aki csak egyenesen tud haladni az nem kerüli el a zátonyokat :) :) A siker fokmérőjét meg mindenki ismeri :)

amit még megtehetsz 2018.11.10. 10:59:25

@MEDVE1978: Egyetértek.
Sajnos ez a leegyszerűsítő kifejezés, hogy "aki nem tudja, az tanítja", lehet, hogy igaz volt bizonyos esetekben. Igen vannak hülye tanárok, mint ahogy hülye IT szakemberek is, vagy akár, minden szakmában. Van ilyen.
De azt tudomásul kell venni,hogy a tanár és a mérnök nem összehasonlítható. Az egyik emberekkel dolgozik (100-120 diák) a másik egy viszonylag állandó csoportban megtervez, létrehoz, megvalósít valamit.
Mindkettő értékes.
A tanártól mégis elvárjuk, hogy legyen hivatástudata, szeresse a gyerekeket, mutasson példát, stb. nyilván ne a pénzért csinálja (mert ez egy HIVATÁS!)de ha annyit keres akkor egy lúzer, miért nem ment el mérnöknek stb. Vicces. Amíg ezek megy a közgondolkodásban, addig itt csak acsarkodás lesz, fejlődés semmi.

MEDVE1978 2018.11.10. 11:00:23

@Ekrü: Nyilván a szülőn is van felelősség és közre kell működnie. Viszont csak azért, mert egy osztályban mondjuk 10 gyerek működik 5 meg nem, az nem feltétlenül azt jelenti, hogy az 5 gyerekben van a hiba, sőt.
Nekem volt olyan tapasztalatom, hogy a gyerekemet nem tudta kezelni egy óvónéni (folyamatos magatartásbeli problémák, a gyerek el akart jönni az oviból) és el kellett vinnünk az oviból, míg a másik óvónéni előtte 2 évig problémamentesen kezelte és imádott oviba járni. A gyerek is változott, de egyik évről a másikra nem lett ördög.
Itt azért valószínűbb, hogy a pedagógus nem érett meg a kihívásra.

amit még megtehetsz 2018.11.10. 11:18:04

@MEDVE1978: Szvsz az ovi nehezen hasonlítható össze az iskolával. De van ilyen is.

naty77 2018.11.10. 11:43:26

@teéjesenmindegy: Ugye nincs most iskolába járó gyereked? akinek heti 5 tornaórája van. Esetleg nulladik vagy 7. órában. Többnyire megfelelő terem és eszközök nélkül. Nekem kettő általános iskolás gyerekem van, akik Budán egy jobb általános iskolában, ahol azért van labda mert minden szülő fizet fix kötelező díjat eszköz vásárlásra. Ha az elfogy, nincs tovább. Persze tulajdonképpen örülnek ha bejutnak egy terembe, mert luxusként van kettő is, igaz a nagy tornateremben egyszerre két osztály van mindig, hogy megoldják az óraszámot. Akinek nem jut terem az tornaórán futhat fel a harmadik emeletre majd le és újra. Néha jön a mentő, mert ez nem túl biztonságos 30 főnél....
És itt még legalább van terem és néhány labda. Vagy a gyerekek visznek be tollast, ugrókötelet ilyesmit és akkor azzal az udvaron játszhatnak. Tehát szuper a helyzet az ország nagy többségéhez.
Én versenyszerűen sportoltam gyerekkoromban és lelkesen vettem részt a torna órákon is, de azt mondom a jelenlegi feltételekkel nemhogy 5- 3 tornaóra se legyen. De 5 semmiképp. Ne vegyék el az időt és energiát a tanulnivalótól. Bőven elég volt a 3 is.
Persze az oktatásban jelenleg ez az egyik legkisebb baj. :(

inreallife 2018.11.10. 13:07:26

@teéjesenmindegy:
"Talán fel kéne fogni, hogy tanárnak lenni hivatás, és egy egészen más életpálya, mint egy mérnöké. "

pont az ugyanilyen hulyek mondjak azt, hogy anyanak lenni hivatas, nem kell penzt adni az allamnak, hogy gyereket neveljen, maganak szuli, nem pedig az allamnak.

magyarorszagon most a korlatlan ostobasag az ur, ha valaki felemeli a szavat ellene, akkor meg trollhadjarattal kell elnyomni a kritikus hangokat. en nem mondom, hogy 2010 elott egy minden rendben volt, mert kurvara nem volt, de ez a tomeny ostobasag, amit a fideszes szavazobazis eload (a legtobb kepzetlen, felmuvelt, nyugger es teljesen azsiai bevandorlo) egy tragedia. en elhiszem, hogy neked fajt, amikor tanulni kellett, es ezert utalod az iskolakat es az oktatast, de jelzem, hogy benned van a hiba...

inreallife 2018.11.10. 13:10:54

@silverrant:
igazad van, amiota a gugli lett az isten, minden orszagban beszantottak az iskolakat sot, meg soval is behintettek, biztos ami biztos. csak a nagy es eros nemzetek ragaszkodnak feleslegesen az iskolarendszerhez, mint a magyar, szoval erezzek magukat megbecsulve a tanarok, hogy a gugli ellen meg lettek vedve, mint a nyugdijpenztarak. uff.

élhetetlen 2018.11.10. 13:29:51

@teéjesenmindegy: Olyan ragyogóan tudsz érvelni! „kiszámítható barom vagy„, „Sötét fasz, ez nem válasz”, „te nyomorult’, stb. Biztosan szép is vagy. „A felvetett probléma az volt, hogy jajj szegény poszter hogy fog érettségizni.”. Erre írta valaki, hogy elég a google. Én meg azt, hogy nem elég, kell az oktatás, a tanár. Tudom, ez már két lépés volt, bonyolult neked. ”Neked csak hentes van meg tanár?”. Te írtad a hentest, buszsofőrt, orvos, a tanár a témából adódott. Csak arra válaszoltam, amit írtál, de ne próbáld meg átgondolni, mert még megárt.

János Talapa 2018.11.10. 13:32:07

@szepipiktor: nem az a kérdés ma, mi volt a Fidesz előtt 20 évig. Hanem az, hogy ha 3x is nagy bizalmat kaptak a néptől a változtatásra, tettek-e valami értékelhetőt. Több mint nyolc éve változott-e érdemben a helyzet? Szánalmas és óvodás dolog ma már visszamutogatni Gyurcsányra meg akárkire. Ma már látszania kellene valaminek abból, amit a mostani kormány tett az oktatásért, de semmi érdemi nem látszik.

amit még megtehetsz 2018.11.10. 13:41:37

@János Talapa:
Egyetértek.
Bánja a franc h ki van kormányon, de lehetne jobban is csinálni, ha már Gyurcsányék elkrták.

inreallife 2018.11.10. 13:43:13

@János Talapa:
ne viccelj, latszik mit tettek, ugy hivjak pisa teszt. vilagosan latszik, hogy megkerdojelezhetetlen a fejlodes, meg annak az iranya is. pillanatnyilag epp a szakadekba zuhan a grafikon. ha stilszeruen osztalyozni kene a fidesz oktataspolitikajat, akkor 2-est adnek. azert nem adnek 1-est, mert az ismetlest jelentene, es igazabol ezt nem kene megismetelni, soha semmilyen formaban, es surgosen kene valami karmentes...

kalevaleeeeez 2018.11.10. 14:49:34

Ne viccelődjünk már! A pisa teszt olyan bukóban van, hogy lassan a bányászok mérik az alját, és ez az elmúlt nyolc év dicső termése (fidesz).

Én láttam a nagyfiaim tanárait, tankönyveit kilométerekkel ezek felett volt.

Pár példa, bárki utánaolvashat.

Ötödikes természetismeret:
A föld légköre 2000 m. A térfogat mértékegysége a liter.

Történelem:
A magyarok eredete, első bekezdés:
A magyar nép Noétől származtatja magát.

És ahogy írtam korábban a lányom osztályfőnöke 7 tantárgyat tanít, többek közt informatikát, irodalmat nyelvtant. Eddig csak informatikát oktatott. Közben biztos elvégezte a Leonardo (fideszesek kedvéért: nem a nindzsa teknősre, hanem a reneszánsz művészre gondolok) szakot és polihisztor lett.

Értem és, hogy egy fideszes nem érti miért jó a tanult fő, de nekem a befizetett adóm mértékében igenis igényem van arra, hogy a gyerek rendes oktatást kapjon, és ez részemről nem a tornáról, énekről vagy rajzról szól.

Persze az sem tetszik, hogy a fiaim egyetem után Németországban (közgazdász) és Angliában (biológus) boldoguljon és nem a fizetés miatt, azt kipótolom, hanem mert felfordul a gyomra az itteni fidesz-stílustól.

Apropó az sem tetszik, hogy a fidesz valamennyi kamerát egy központba kapcsolja. Lehet, hogy ez kínában klassz, de én már éltem olyan rendszerben, ahol nem volt jó adatbázisba kerülni. Nem is tetszett. És azok még mindig erkölcsösebbek voltak orbánéknál.

Viszlát és kösz a halakat 2018.11.10. 15:06:13

"a minőséget priorizálom a mennyiség helyett."

vs. poszt

haha

Viszlát és kösz a halakat 2018.11.10. 15:07:35

@kalevaleeeeez: "de én már éltem olyan rendszerben, ahol nem volt jó adatbázisba kerülni."

Mondjuk onnantól kezdve, hogy megszülettél adatbázisok sorában vagy nyilvántartva, szóval szar lehet neked az élet ha ez zavar.

kalevaleeeeez 2018.11.10. 15:16:51

Remélem szándékosan játszod a hülyét, bár ki tudja.

Kínában a kamerák által rögzített viselkedés alapján pontozzák az embereket. orbánnak ez tetszik (maga mondta). Aztán azon kapom magam, hogy egy ellenzéki tüntetésen való részvétel miatt (szoktam), vagy mert pénzt adok egy hajléktalannak (micsoda bűn ez ma) nem veszik fel a gyerekemet az egyetemre (mármint magyarországon). Volt már ilyen itt, és nem csípem a lehetőségét, hogy újra legyen.

ManUtd 2018.11.10. 15:18:08

@teéjesenmindegy: Kedves teéjesenmindegy!
Óriási zavarban van a számok terén. A pedagógusoknak 22 óra az előírt óraszáma, amit tanítanak, de voltak okos személyek, akik ezt megnövelték maximum 26-ig. Ennek főleg az az oka, hogy pedagógushiány van az országban, mint sok más munkahelyen. Persze ez sem sok ahhoz, amit a 40 órás munkahétről állít személye. No meg persze a szünetekről, amit mindenki irigyel a pedagógusoktól. De a 26 óra mellett van osztályfőnöki teendőjük is, és nem úgy van, mint egyeseknek, hogy 2-kor fújtak a gyárban, aztán akkor már a buszon vagyok és megyek haza. Ők megoldják a dolgokat, mert ez a hivatásuk. Vajon Ön munkaidőn kívül megoldaná-e a munkahely problémáját? Persze azért az alapbérért, amit juttatnak. Aztán okos emberek kitalálták a 7 évenkénti kötelező továbbképzést. Csak azt elfelejtették betervezni, hogy erre kellene pénz is. Mivel nincs, ezért a pedagógus ha nem talál ingyenes továbbképzést, akkor saját pénzén mehet és megcsinálhatja. Ha meg talál, akkor vagy szombaton és vasárnap kell ott lennie, ha meg hétköznap van akkor szabadsága terhére vagy elengedik, vagy nem. Ön valójában hogyan kap továbbképzést? Munkaidőben, fizetett túlóraként esetleg kell kötelező képzésen részt vennie? Aztán beszéljünk a tényleges munkaidőről is. Amíg Ön 8 órát "végigrobotol" addig a tanárok lógatják a lábukat. 45 perces tanítási órán oktatná a gyereket, aki nem akarja, hogy oktassák. Nevelne, de a gyerek nem akarja, hogy neveljék. Mégis valahogyan meg kell oldani ezeket a problémákat. Hát erre nem tanították meg őket a főiskolán/egyetemen. Mint ahogy arra sem, hogy milyen módszerrel lehet ezt, azt meg amazt megtanítani. Na mindezt otthon találja ki, vagy "workshopokon" ami a munkaidejéhez tartozik hozzá. Ja hogy ez nem délelőtt van, mert akkor a tanítási órán kell lenni, és ez megint délutánra, szombatra és vasárnapra marad. És akkor lehet még számolni egy kis füzetjavítást, dolgozatok értékelését, nemzeti ünnepeink műsoraink előadásaira felkészülni, esetleg tehetséges gyermeket elvinni versenyre, ja előtte gyakoroltatni vele a feladatokat, no meg kell szülői értekezletet, esetleg fogadóórát tartani és még nem vittem osztálykirándulásra a gyermeket. Szóval napi 10 óra simán elmegy és ebben benne van a 30 perces ebédszünet, a napi 2-szeri mosdóba járás. És ha ezt a napi 10 órát összeszorozzuk csak a tanítási napok számával, ami 181 az csupán 1810 munkaóra. Ezt visszaosztom heti 40 órával, akkor az 40 órás munkahéttel számolva 45 és fél hét munka. Ha egy év 52 hétből áll, akkor 7 hét marad fenn a szabadságukra. Ez 32,5 munkanapnak felel meg. Jaj azt elfelejtettem, hogy június 15-én nem ér véget a tanév, meg nem pontosan szeptember 1-jén kezdődik. Szóval augusztus 22-től számoljunk baráti alapon 5 napot, amiből napi 4 órát dolgozik a tanár, hogy a tanterme, ahova várja a gyerekeket elkészüljön, megszépüljön, és június 14-től június 30-ig 14 napot, ahol megint napi 4 órát dolgozik, akkor még 1,9 hét munkanapot vonjunk el a pedagógus szabadságból. Szerény számításaim 24 nap szabadságot jelentenek. Önnek mennyi szabadsága van?
És ne felejtsük el, hogy a tanárok mennyi béren kívüli juttatást kapnak. Az a rengeteg Cafetéria, amit hazavisznek. A túlórák összege, amit azért kapnak, hogy kicsit jobb anyagi helyzetbe kerülhessenek, esetleg a karácsonyi vagy pedagógusnapi jutalom amivel a munkáltatójuk megajándékozza. Mivel agyon vannak fizetve ezért nem kell másodállás után nézniük, vagy odahaza különórákat vállalniuk. Mindezt összefoglalva egy véleményen vagyunk, megérdemlik a tanárok a sorsukat, mert "életpálya" az amire nekik szükségük van. Meg "önértékelésre" és a világraszóló "önfejlesztési tervre" . Önnek van "önértékelése" és "önfejlesztési terve"? Esetleg munkahelyi portfóliója, amelyben be kell bizonyítania, hogy milyen jó munkaerő?
És a kormány mindezt tudja, hogy a 170000 pedagógus képes lenne az egész országot egy dologgal tönkretenni. Ezért a nyakába varrnak mindenféle dolgot, mert a tanárok hihetetlen módon ragaszkodnak ahhoz a kis pénzhez, amit kapnak a tanításukért. Mert futárként simán megkeresné a napi 6-7 órás munkával a 250-300000 forintot, vagy bolti eladóként a 420.000 Ft-ot és a 40-50000 Ft összegű Szép kártyára utalt összeget, amelyből nemcsak a legdrágább idényben mehet el üdülni, netán gázkazán szerelőként akár a havi 1 milliót. És akkor ki vigyázna az én gyermekemre az óvodában, amíg én dolgoznék. Ki vigyázna a gyermekemre, aki az általános iskolába kell, hogy járjon. Ki tanítaná meg az általános iskolás gyerekemnek, hogy mit, mikor és hogyan talál meg, mert én nem értek hozzá, nem tudom hogyan tanítsam meg neki. Vagy ezt is megmutatja a google? És azt is, hogy mikor kell fecskevonalat meg kapuvonalat rajzolnia? És azt is, hogy angolul, németül esetleg más nyelven hogyan mutatkozzon be? No meg a google felkészíti az óvodás gyermekemet, hogy olyan remek farsangi műsorral rukkoljon elő, ami megkönnyeztet engem? Vagy én csináljam, de akkor ki fog dolgozni? Talán Ön helyettem?

lpt1 2018.11.10. 15:48:21

@teéjesenmindegy: "Izé, kisapám, magadnak? Nincs fizikatanárod, de érettségizel belőle? Hát akkor most vagy blogolsz egy csomót, hogy milyen szar a világ, vagy elolvasod a könyved, utánanézel a neten, és felkészülsz az érettségire."

Na végre, kijött a FIDESZ hivatalos programja: nincs is szükség tanárra, vak is látja.

lpt1 2018.11.10. 16:07:34

@felső határ nincs: Szóval felső határ nincs = conchita wurst? Az már két fideszes vélemény, hűha, micsoda támogatottság!

A reálbér messze nem nő olyan mértékben, mint mondják, mert az infláció nagyobb, mint bevallják.

élhetetlen 2018.11.10. 16:10:19

@cavalry: „pontosan lehet tudni hogy egy adott család gyermeke milyen szakterületek felé fog elmozdulni„.ill. „Sajnos aki nem tudja a gimnázium második osztályának idején hogy mi szeretne lenne”. Tudom, egy példa nem mond semmit, de azért leírom. Adott kiscsaj, a papa a legnagyobb sebészeti klinika igazgatója volt, a mama maszek plasztikai sebész, tehát az orvosi szakma legjobban fizető oldalát látta, (mert egy körzeti orvos ritkán lesz milliárdos). Felvették az orvosira, egy évet teljesített, és úgy otthagyta, mint a sicc, most a műszakira jár. És nem, nem tudta a gimi második osztályában, hogy inkább mérnök szeretne lenni, nem orvos. Vagy az unokahúgom, aki majd földrajztudó lesz. Felvették az ELTE-re, egy év után átment az ELTE-n belül a szociális munkás szakra. És nem hiszem, hogy csak ők ketten nem tudták még 18 évesen sem, hogy mit is akarnak. És még jól jártak, mert csak egy-egy évet dobtak ki, nem egy életet. Lehet, hogy kicsit később érnek, de beérnek, mert az orvosgyerek is mehetett volna az anyja mellé dolgozni, később átvehette volna a bejáratott praxist, de még időben jött rá, hogy nem arra vágyik, és nem negyven évesen operál úgy, hogy utálja a betegeit.

Garai Gábor 2018.11.10. 16:26:43

@teéjesenmindegy: Idézlek először. "És bazmeg, lehet, hogy neked tényleg elképzelhetetlen, de milliók dolgoznak űgy, hogy 4 óra munka után van fél ebédszünet. És bazmeg, lehet, hogy neked az is elképzelhetetlen, de a felnőtt emberek kibírnak 4 órát hugyozás nélkül. És bazmeg te lennél a legjobban felháborodva, ha a sarki hentestől a buszsofőröm keresztül az orvosig mindenki 45 perc után 15 szünetet tartana."

Idézlek másodszor. ""Miért szenvedjek a nyelvtani szabályokkal, ha úgysem fogja senki feltenni nekem a kérdést: „Akkor most pontos vagy elipszilonos j-vel mondtad?”" Ez mégis hogy a francba jött ide, ha csak nem azért, mert a Kőhalmi mondta, és vicceskedni akarsz? Tudhatnád, hogy a nem a nyelvtani szabályok miatt tud valaki helyesen írni hanem azért, mert sokat olvas."

Az első idézetben használt bazmeg igekötős igét rosszul írtad le. Helyesen: baszd meg. A basz- a szótő, nem pedig a baz-, az igekötő pedig elválik az igétől felszólító módban.

Csak azért szólok hozzá, mert ha már hivatkoztál az olvasásra, mint módszerre a helyesen írás kapcsán, akkor következetes lehetnél annyira, hogy helyesen is írsz. Így én ellentmondást érzek aközött, amit írsz, s aközött, ahogy írod.

S még valami. Nem tudom megállni, hogy hozzá ne tegyem. Ezért kérlek, ne haragudj. Szóval, ha sokat olvastál, elvileg ezt tudnod kellene-illene. Mégis-mégis szükség van azokra a "ne sajnáljuk már őket" tanárokra. :)

Szép napot neked.

lpt1 2018.11.10. 16:32:36

@amit még megtehetsz: Az én esetemben a fiatal tornatanár az évfolyamból összeszedte az ilyen gyerekeket, és más fajta, alapozást megcélzó tornaórákat tartott nekünk.

Garai Gábor 2018.11.10. 16:41:05

@Garai Gábor: És most magamat is javítanom kell. Mert "helyesen irás helyett helyes írás, hosszú í-vel. Így kerek a világ. :)

inreallife 2018.11.10. 16:55:46

@Garai Gábor:
hehe, es akkor olyan problemat meg nem is emlitettunk, hogyan irod le azt, hogy elol, rovid vagy hosszu o-vel? mert erre sem a gugli, se a word helyesiras ellenorzo nem hivja fel a figyelmed, mert mindketto helyes, csak mast jelent, igy a szovegkornyezet donti el, melyik a jo. a fideszes megmondo guglihuszarok meg csak neznek, pedig szerintuk a gugli az mindenre jo, maga a tokeletes placebo, meg rakot is gyogyit, tehat nemcsak az iskolakat kell beszantani, hanem a korhazakat is.

ez van, amikor a media, vagy az internet mindenki szamara hozzaferheto. a vilag egyik legnagyobb csodaja, hiszen meg a felmuvelt analfabetak is megtalaljak rajta a helyuket, kozben meg iszonyat merteku ostobasaggal toltik meg, tovabbmegyek floodoljak a kozosseget, mert "nekik is van velemenyuk".

kedvencem volt az egyik blogban az egyik kommentelo csajos nicknev hozzaszolasa, amikor a posztban szerepelt egy ilyen megallapitas, hogy a diplomaval rendelkezok atlag 10 evvel tovabb elnek, mint a legfeljebb 8 altalanost vegzettek. csak annyit mondott, hogy "szerinte ez egy kamu, mert honnan tudja a betegseg, hogy neki van-e diplomaja, vagy nincs?". na neki valszeg nem volt... :)
de commentelni azt tudott, es kurvara biztos is volt az igazaban...

cavalry 2018.11.10. 17:00:45

@élhetetlen: A konkrét példák nem jellemeznek és pótolnak döntően átlagos statisztikai elemzéseket. Az orvos példa jó, de itt meg az a gond hogy lehetséges az is hogy a szülők sem igazán elhivatottak és rossz példát mutatnak. A hivatások általában nem csak a pénzről szólnak, ott sok olyan van hogy bizony nem könnyű helytállni. Lehet hogy a gyerek ezt nem akarja vállalni mert nem motiválták a szülők elég jól. Lehet hogy nem is alkalmas rá. Ki tudja. Egy kórház nem a vidám park. Az unokahugod meg pont fordítva, lehet hogy megérintette valami és hivatást érez, ez pozitív folyamat. De az átlagnál a statisztika számít. Gondold csak el, nálam pld a nagyszülők (az egyik gyárigazgató volt), az apám és én is közgazdaságtannal foglalkozott alapvetően + egyéb. 10 éves koromban már hallottam olyan dolgokról amit más az egyeteme hall talán vagy ott sem sokat (max vizsgázik és kész, de a problémákat nem ismeri) Három gyermekem is közgazdaságtan és pénzügyi pályára került úgy hogy saját döntése volt, de a gimiben már olvasta az USA egyetemi tankönyveit. Perfekt angoljuk van és Brit egyetemet végeztek kitűnő eredménnyel és nagy bankban kaptak állást. Egyszer sem mondtam nekik hogy merre tanuljanak tovább. Érdekelte őket a feladat és az hogy komoly eredményeket lehet elérni (nem a pénz motivál ilyen szinten (az nagyon kevés lenne) attól még nem leszel minden tantárgyból kitűnő egy top 100-as egyetemen). A magyar gimi nem rossz (elit gimbe jártak, de az is halvány hogy kint jól teljesíts), kb kétszer annyit kell tanulni a középiskolában, mert a kinti egyetemen nincs időd a fogalmakkal vacakolni (kb. előre kell megtanulnod a lényeget), olyan gyors és erős feladatok vannak hogy időd sincs "megtanulni". Jön a vizsga és angolul felelj olyan kérdésekre amiről itt még a befektetők is csak néha találkoznak. A munka felvételi ugyanilyen szigorú, ott meg az egyetemi kitűnő eredmény is csak belépő és sok emberből választanak ki de nem lexikális tudás kell nekik hanem pld "hogy oldaná meg azt a feladatot, a bankunk valamelyik üzletágának az eredményei stagnálnak, mit tenne ön hogy megforduljon a tendencia". Na puff, ha azt sem tudod mit csinálnak, ötleted sincs. A tényleges eredmény viszont több év múlva jelentkezik nála is ha nem hullik ki közben mint a részeg kalauz a vonatból :)

rigolya2 2018.11.10. 17:37:18

@teéjesenmindegy: "Tudhatnád, hogy a nem a nyelvtani szabályok miatt tud valaki helyesen írni hanem azért, mert sokat olvas."
Azért egy helyesírást ellenőrző program feleslegessé teheti a sok olvasást! ami önnél se lenne felesleges!

"Hiába adnál hatalmas fizetést a legjobb mérnöknek, adott esetben oltári szar tanár lenne belőle."
Azért a hatalmas fizetésért meg sokan mások lennének hajlandóak tanárok lenni... ha már ön szerint a mérnökök nem lennének képesek rá.

"A tanárnak van heti 24 órája?"
Mostanság?
Helyettesítésekkel akár 41 óra/hét.
És ugye tanár csak az órákon lép fel?

rigolya2 2018.11.10. 17:40:17

@teéjesenmindegy: "Igen, egész biztos minden azon a napi egy tornaórán múlik."

Heti 5 testnevelés óra van. Minimum minden 7. (14,3% !) óra az.
Amellett, hogy a feltételek is elégtelenek hozzá még ma is, a bevezetés 5. évében, a heti 5 testnevelés miatt lett anno heti 2 informatikából heti 1, a heti 4 természettudományos (fizika-biológia-földrajz-biológia) órából úgyszintén heti 1 óra.

Így már picit másképp fest a helyzet, ugye trollocska?!

rigolya2 2018.11.10. 17:42:14

@silverrant: Önnek sikerült fizikát önállóan tanulnia?
Ábrázoló geometriát?
Lineáris algebrát?
Matematikai logikát?
Biológiát?

rigolya2 2018.11.10. 17:48:51

@teéjesenmindegy: A buszsofőr átlagban tényleg tart minden 45 perc után szünetet.
Vagy a piros lámpáknál, vagy a fordulók végén!

rigolya2 2018.11.10. 17:57:39

@conchita wurst:
Bruhahhahahhahahhahhaaaa!!!

Pedagógusbér sehol a büd.s kis hazánkban nem duplázódott!
2003-ban nőtt 50%-ot. Annyit azóta se 4 év alatt!

Bruhahhahahhahahhaaa!!!

Tanárhiány egyre nagyobb, ergo az oktatás egyre xarabb!!!

Bruhahahhahahha!!!

Maga mekkora kamugép trollocska!

Bruhahhahahahhahahhaaaa!!!

rigolya2 2018.11.10. 17:59:26

@conchita wurst: Kezdő tanár gyakornok.
Aki akár 101.500 x 1805-ot is kereshet, ami 182.700 bruttó forint,
AMI NETTÓ 120.000 FT, AMIT 2-4 ÉVIG KÉNYTELEN ELVISELNI A KEZDŐ TANÁR !!!

2019-ben ennél nagyobb lesz a szakképzett minimálbér !

rigolya2 2018.11.10. 18:04:57

@felső határ nincs:
Ma már 334.000 Ft az átlagbér.

Ennek 86,5%-a a tanári fizetés 289.000 Ft-ja, ami 13,5%-kal kevesebb!

A tanári fizetés nem fog nőni! A pedagógus-bértábla fix!

rigolya2 2018.11.10. 18:21:00

@felső határ nincs: A munkaerőhiány nem fog 40 évig tartani!
A robotok közbelépnek!
Aztán nyomoroghatnak majd diploma nélkül!

Viszlát és kösz a halakat 2018.11.10. 18:31:54

@kalevaleeeeez: "Aztán azon kapom magam, hogy egy ellenzéki tüntetésen való részvétel miatt (szoktam), vagy mert pénzt adok egy hajléktalannak (micsoda bűn ez ma) nem veszik fel a gyerekemet az egyetemre (mármint magyarországon). Volt már ilyen itt, és nem csípem a lehetőségét, hogy újra legyen. "

Demokratikusabb időkben simán megverték az ellenzéki tüntetésen (vagy csak sima gyülésen) résztvevőket.

Mindemellett ahhoz, hogy "kitolunkvelejól" adatbázisba kerülj nem kellenek kamerák, de ezt te is tudod, hiszen "Volt már ilyen itt" pedig akkoriban nem lehetett 30$-ért IP kamerát venni.

rigolya2 2018.11.10. 21:45:44

@szepipiktor:
"A tanárhiányt már a fiatalok a fideszezére használják?"
2010 óta ki alakítja az oktatáspolitikát, oktatásügyet, ha nem orbánia gerinctelen fidesznyikjei???
Jó irányba haladnak vele??? NEM!!!

"a mostani tanárok már csak mint szakma tekintenek a tanításra, nevelésre és nem hivatásuknak, küldetésüknek tekintik azt. "
Mégis ennyi bérért minek tekintsék hivatásnak, ha van más munkahely is? Régen nem volt, s régen meg is voltak rendesebben fizetve!

rigolya2 2018.11.10. 21:55:32

@cavalry: Tanulásmódszertant oktatnak akár középiskolában is.
Van vállalkozási ismeretek, pénzügyi ismeretek középiskolában.

Billy Hill 2018.11.10. 22:06:16

@rigolya2: Hagyjuk már ezt a kormányfényező átlagbért...! A medián állítólag valahol bruttó 250k környékén található...

cavalry 2018.11.10. 22:34:10

@rigolya2: A tanulásmódszertan gondolom tudod mi, a gondolkodás módszertan magas szinten meg nehezebb mint az egész gimnázium anyaga összesen. Bele sem mernek fogni.

élhetetlen 2018.11.10. 23:09:13

@cavalry: Egy kicsit elcsúsztunk egymástól. Nem azt írtam, hogy a család nem befolyásolhatja a gyerek választását, csak az írtam, hogy nem igaz, hogy „pontosan lehet tudni hogy egy adott család gyermeke milyen szakterületek felé fog elmozdulni„. Ez azért különbség. „Az orvos példa jó, de itt meg az a gond hogy lehetséges az is hogy a szülők sem igazán elhivatottak és rossz példát mutatnak.”. A magyarázatod viszont nem jó, mert ha így lett volna, akkor eleve nem jelentkezik az orvosira. Nem akarok én vitatkozni veled, csak abban, hogy nem igaz, hogy 16 évesen mindenki tudja, hogy mit akar, és nem biztos, hogy a cukrász gyereke cukrász lesz, hogy átvegye az üzletet. Ahogy a plasztikai sebész lánya is kilépett. És nincsen „pont fordítva”, csak mindkettő rájött, hogy amit jónak vélt, az mégsem jó. És nincsenek statisztikáim arról, hogy hány gyerek követi a szülők életpályáját, nálad száz százalék, nekem a másik unokahúgom, akinek az anyja védőnő, Angliában grafikát tanult, a mester képzés meg valami felhasználói élménytervezés az informatikában, tehát olyan rendszert, alkalmazást vezessünk be, amit aztán használni is tudnak. A gimi pont arra jó, hogy még négy évig bővüljön a világképük, és ne a suszter gyereke is maradjon a kaptafánál elv érvényesüljön. Ez az időben tudja, ez kevés esetben érvényes. Igen, az öcsém öt évesen már megmondta a konyhában, hogy milyen autó jön az utcán a hangja alapján, karosszéria lakatosként végzett, aztán kamionozott egy életen keresztül, mert ő pontosan tudta, hogy sok kerék kell a segge alá a boldogsághoz. De ez ritka. Én is korán, 14 évesen választottam egy ipari technikumot (akkor még volt ilyen), de ha négy év alatt rájöttem volna, hogy nem tetszik, még mehettem volna bölcsésznek, mert vettük a teljes gimis anyagot, és csak véletlen, hogy élveztem is, aztán főiskola, aztán ELTE matek, és szerettem a munkámat. De tudom, hogy 14 évesen rosszul is választhattam volna, ezért vagyok ellene a gimik szűkítésének, és a szakmák lebutított oktatásának. Na, ez már nem tartozott a témához, bocs.

cavalry 2018.11.10. 23:31:11

@élhetetlen: Ez a képzési módszer ami most van, már nem lesz jó, csak időhúzás, és ha valaki akar valamit komolyabban akkor az iskolával párhuzamosan kell képeznie magát. De jó dolog iskolába járni, megismerkedik a társaival, stb van ennek rengeteg előnye, végtére is nem unalmas, hallanak érdekes dolgokat. A vele járó stressz a felesleges. Lazábban kellene csinálni a nagy részét.

amit még megtehetsz 2018.11.11. 08:16:30

@élhetetlen: Egyetértek. Főleg amit a végén írtál. meg kell adni a gyereknek a lehetőséget h eldönthesse mit akar. Ehhez persze sok (jó) tanár kell. Ami nincs és nem is lesz benne a rendszerben.
Életpályamodell tanároknak??? Kezdő tanító 120e forinttal???
Itt vége is mindennek.
Hülye lenne bárki elkezdeni (csak vmi nagyon őrült, elhivatott), aztán még azzal szembesülni, hogy a társadalom jó része ráadásul gyűlöli őket. Persze, mindenkinek volt egy (vagy x) hülye tanára ami alapján véleményez.
De könyörgöm, egy tanár mit mondjon amikor mint osztályfőnök úgy 4 évig kb. 25- 30 család életét látja full közelről. Amikor 7óra 18 kor anyuka a telefonban azt ecseteli, hogy apu elhagyta őket, és hasonlók. Ezen kívül még 4-5 osztályban tanít, és nagyjából120 gyereket kell értékelnie. Ha nem megy vmi, akkor szülővel felvenni a kapcsolatot, jellemzéseket írni.
A pedagógus mit mondjon a társadalomra, azokra az emberekre akik elfelejtik az alapvető emberi értékeket is átadni a gyerekeiknek?!
Nem szidják az őket gyalázókat. Ez egy segítő szakma, mert a legtöbbnek a gyerek a fontos, hogy az tovább tudjon lépni az életben.
Nem siránkoznak, mert attól sokkal értelmesebb a tanárok nagy része. Emberekkel foglalkoznak, de nem napi 10-20 fővel, hanem napi 80-90 -et kell megszólítani, aktivitásra bírni, irányítani (nem is akárhogyan, és ezt általában 30 fős osztályok ugye, kevésbé akarják).
Aki azt mondja, hogy ez könnyű, javaslom menjen el 3 hétre bármelyik iskolába.
Van olyan aki három, van olyan aki egy nap alatt feladja. Nem való mindenkinek.
Nem akarnak több bért, pontosan ismerik a helyzetet.
De a fiataloknak ha nem emelik, itt nagyon nagy gáz lesz.
Lehet fikázni...

rigolya2 2018.11.11. 08:50:17

@cavalry: Közoktatásban csak az kap pénzt, ami a nat-ban van.
Tanulási módszereket még oktatnak. Nem kell itt nagy dolgokra gondolni: tényleg a tanulást, jegyzetelést gyakorolják, hogy egyáltalán valamit felfogjon a gyerek.
Persze csak felzárkóztatókon.
Persze csak akkor, ha a gyerek hajlandó bemenni az órára.

A kérdésre kapott választ!

cavalry 2018.11.11. 10:23:30

@rigolya2: Biztos értesz az oktatáshoz jobban mint én. Én csak 10 éven keresztül fogadtam informatikai gyakornokokat (fősuliból) minisztériumban és együtt dolgoztam volna BME informatikai oktatókkal (több fokozat) ha értettek volna hozzá amit tanítanak. Alkalmatlanok voltam a munkára. (ezek nagy és komoly adatbáziskezelésen alapuló, hálózatban működő magas projektértéű feladatok voltak, aminek a részeihez sem értettek gyakorlatilag semmit). De nem ez az érdekes, a gyakornokoknak próbáltam segíteni és az látszott hogy amit kaptak az része az ismereteknek, de gondolkozni nem tudtak, csak olyan feladatot tudnak végrehajtani ami már logikailag megoldott és végrehajtják de semmi több. Kell még 5-10 év és akkor 10 gyakornokból egy lesz alkalmas komoly munkára. De lesz papírjuk hogy informatikusok, programozók stb. Csak dolgozni nem tudnak, maximum webmesternek jók. ergo: szart sem ér az iskola - gondolkodás módszertan nélkül, amit tanultak az máris elavult, még a programnyelvet sem használják azóta, a komoly dolgokat megazért nem tanítják egyik intézményben sem, mert nincs rá idő (helyette tanulnak egy csomó felesleges dolgot mert ahoz van tanár :) . Kérdeztem az egyik fő BME- oktatót hogy xy könyve miért nem része a tananyagnak, - azt mondta azért mert arra félév kellene hogy megértsék. Igaza is van, őket nem lehet hibáztatni. De gondolkozzunk már, aki azt tudja amit kell (és ezt a félévet 1 hónapra rövidítené !!!!!!!!), az nem őrült meg hogy elmenjen oktatni, amikor havi 2-3-5 milliót keres lazán külföldön (és van aki többet). A történet siralmas, megoldás nincs egyenlőre. Természetesen a munkákat elvégzik iszonyat sok pénzért külső szállítókkal (ötször annyiért, mintha lenne alkalmazott rá). Fizet az adófizető.

teéjesenmindegy 2018.11.11. 10:57:59

@Garai Gábor: Tehát az én helyesírásomban ugye annyi kivetnivalót találtál, hogy azt írom, hogy bazmeg? vazzeg apám, te aztán tudsz.
Tudod a bazmeg manapság egy kötőszó. Ha azt írom, hogy baszd meg magad, akkor így helyes, ha meg azt, hogy bazmeg, ez hülyeség, akkor azzal stílust adok a mondandómnak.

rigolya2 2018.11.11. 11:04:17

@cavalry: Bla-blabla!

Ha közszférában dolgozott, akkor a kollégáinál érdeklődjön, hogy a MAB miért akkreditálta azt a képzést!
Hogy miért kapott fokozatot és kinevezést az az egyetemi oktató!

Egyébként az egyetemi oktató bárki lehet, aki azt a szakot elvégezte! Középiskolai tanárnak viszont még ő se mehet el csak ilyen simán!

Szóval nem értem mi a gondja!

Mintha megint csak a bérezéshez jutott volna vissza...
Mintha megint a finanszírozáshoz jutott volna vissza: az egyetemi oktatónak is csak akkor van munkahelye, ha van diák. Ezért nem is buktathat meg mindenkit. A minimum ott is könnyen teljesíthető!

rigolya2 2018.11.11. 11:08:46

@cavalry: A feladat megvan. Meg kell oldani. Ahogy látszik, meg is tudják oldani. Mi a gond?

Önnek is a szinte ingyen dolgozó gyakornok okítása lenne a feladata!
Vajh, miért nem teszi?

teéjesenmindegy 2018.11.11. 11:15:02

@rigolya2:
:D:D:D
"Azért egy helyesírást ellenőrző program feleslegessé teheti a sok olvasást! ami önnél se lenne felesleges!"
Na, figyelj pubi, húzd alá, hogy milyen helyesírási hibákat követtem el ellenőrzőprogram nélkül. (Egybe kell írni mellesleg. A sok remek helyesírás ellenőrző miatt van tele a kurva net olyanokkal mint helyes írás (külön) meg "még sem" meg "jól lakott" meg "ellen őrző".

"Hiába adnál hatalmas fizetést a legjobb mérnöknek, adott esetben oltári szar tanár lenne belőle."
Azért a hatalmas fizetésért meg sokan mások lennének hajlandóak tanárok lenni... ha már ön szerint a mérnökök nem lennének képesek rá."

Na, akkor ha már írni ennyire megtanultál, akkor jöhet az olvasás. Érted a különbséget az "legjobb mérnöknek, adott esetben" és a te baromságod "a mérnökök nem lennének képesek rá" között? Érted mit akart kifejezni a költő?
Gondolom nem, akkor segítek. Sokan mások hajlandóak lennének tanárnak menni magas fizetésért, mondod te. Tudod mit, én is elmennék tanárnak 5 milláért mondjuk. Jó tanár lennék szerinted? Igaz, hogy a gyerekek idegesítenek kicsit, de legfeljebb felpofozom őket. Vagy leszarom, rohangáljanak, vagy olvasgassanak az órán. Esetleg úgy magyarázok el valamit, hogy senki sem érti meg. Szerinted ettől tényleg magas minőségű lesz az oktatás? Továbbmegyek. Orvosnak is elmennék havi ötért. Csak a vért nem bírom, de legfeljebb megpatkol a beteg, de orvoshiány nem lesz.

Mint fent említettem, csak te nem igazán értetted, pénzzel ez nem oldható meg. Tanárnak lenni életpálya, hivatás. Vannak pozitívumai, nyilván negatívumai is.

cavalry 2018.11.11. 11:55:59

@rigolya2: A gyakornok akkor dolgozik ingyen ha meg tudja oldani a feladatot. Ha nem tudja akkor őt is képezni kell, ami idő - pénz tehát nem érné meg.. Ez bele fér bizonyos arányig, meg kvázi támogatjuk a jövő generációját. De ha az oktatás olyan gyenge volt hogy kezdhetjük előlről az egészet arra nincs idő. 5-ből kb 2 kiválasztott volt aki tudott is csinálni valami hasznosat, de az sem az iskolában tanulta, hanem önképzést végzett (érdekelte a dolog). Az iskola viszont figyelembe vette a kéréseinket és változtatott a tantárgyakon, mert így javult a színvonal, de kb 30 emberből választottam ki így is 3-at hogy el tudjam vinni gyakornoknak, viszonyt papírt a többi is kapott később nyilván (mentsen meg tőlük...). A kiválasztottaknak akkor már szereztünk állást a későbbiekben (vagy mi vettük fel) és a jobbak vállalkozni is tudtak a szoftver iparban - külföldön is.. Tehát a mi képzésünk sokkal jobb eredményeket ért el mint az iskoláé :) (vicc)

rigolya2 2018.11.11. 13:06:55

@teéjesenmindegy: öreg kispajti!
" "Azért egy helyesírást ellenőrző program feleslegessé teheti a sok olvasást! ami önnél se lenne felesleges!"
Na, figyelj pubi, húzd alá, hogy milyen helyesírási hibákat követtem el ellenőrzőprogram nélkül."

Kösz, hogy megerősítette: ön hülye még a helyesírás-ellenőrző program használatához is!

KÖSZI!

rigolya2 2018.11.11. 13:10:57

@cavalry: S megint tovább ragozza:

1. Jajj, nincs elég munkaerő!
2. Jajj, nincs idő-pénz-akarat az ingyen gyakornok képzésére!

1. és 2. mellett tönkremegy a vállalkozása!
Jah, hogy állami szféra, ahol a hatékonyság nem szempont...

Ha pedig nem felel meg a nat vagy akkreditáció által biztosított oktatás, ott vannak a fidesznyik potentátok és parragh, akikkel megbeszélheti!

cavalry 2018.11.11. 15:56:32

@rigolya2: Olyan vagy mint egy jogász. Kb. Szövegértést nem tanítottak ott ahová jártál? Olvass figyelmesen és akkor a haza fényre derül :) Most nincs időm cáfolni amit írsz, maradjunk ebben, az idő pénz és te drága vagy.

élhetetlen 2018.11.12. 01:01:15

@amit még megtehetsz: „Ez egy segítő szakma, mert a legtöbbnek a gyerek a fontos, hogy az tovább tudjon lépni az életben.”. Kösz, hogy megértettél. Egy kis adalék. Az egyik barátnőm az utóbbi tizenöt évben gimnáziumi angoltanár volt. Ez csak annyiban nehezítés, hogy rendszeresen a gyakorláshoz aktuális témákat kell vadászni az internetről, ami érdekli is a gyerekeket, tehát nem csak a tanterv és a nyelvtan. Emellett osztályfőnök is volt, és még arra is maradt energiája, hogy karácsony előtt feláldozza a konyháját, meghívta mézest sütni a gyerekeket. Persze, nem mind ment el, 8-10 szokott, de ezt azért csinálta, mert tudta, hogy vannak gyerekek, akiknek ez otthon nincs. Megélni meg úgy tudott, este 8-10-ig, és minden hétvégén magán tanítványok. És a továbbképzéseket is saját zsebből fizette. Ehhez csapták hozzá a portfoliót, (azért olvastam, mert az agy korrigál, így előfordul, hogy azt olvassa az ember, amit írni akart, én voltam az idegen szem), jóval több, mint 100 oldal volt, és amennyi időt a kiértékelésre szántak az illetékesek, tekintve a tanárok számát, csak az lehetett, hogy beküldte, pipa, biztos, hogy senki nem olvasta el, és nem értékelte érdemben.
Kiképeztek egy tanfelügyelő csapatot. Az rendben lenne, hogy beülnek egy órára, de nem, hozzájuk kellett alkalmazkodni, felborították a napi órabeosztást, megírták a véleményüket, de ne mutatták meg az értékeltnek, csak egy jegyzőkönyvet irattak alá vele a nap végén, hogy itt voltak. Rémes. Tavaly feladta, kiszállt. Nem a pályát hagyta el, csak visszament az egyetemre tanítani, mert az kevésbé strapás.

Dzendör Sztadiz 2018.11.12. 05:16:32

@ManUtd: azért az a napi 10 óra elég népmesei jellegű... Szerintem a tanárokat egy évre ki kellene rakni a versenyszférába, utána lehet nemigen panaszkodnának a tanári pályára.

ManUtd 2018.11.12. 06:32:01

@Dzendör Sztadiz:
Kedves Dzendör Sztadiz!
Létezik valós mese is. Amíg a tanár 16-31 gyerekkel kitölti a 45 percét, majd a 10 perces szünetben megrohanja 2 gyerek, hogy erre meg arra van szüksége, addig 60 perc alatt 60 percet a munkájával foglalkozik. A versenyszférában meg a napi 8 óra munkából mennyi a hatékony munkavégzés, ha reggel 8-ra megérkezik a kolléga, cigi, kávé, mosdó, reggeli, majd 9-kor meeting, majd megint cigi, kávé, mosdó, beszélgetés, röhögés ja és már ebéd. Ami 1,5-2 órás, majd cigi, kávé és fél 3-tól fél 4-ig dolgozik valamit. Utána azt várja, mikor tud lelépni. Na ebbe bele lehet fáradni. Néha meg kell egy kicsit dolgozni, de az sem több 4-5 óránál.
Aztán előszedhetjük a gyártósori, eladói stb. munkákat. Letelik a munkaidő, aztán nem kell mivel foglalkozni. A tanár a munkája felét otthon végzi, éjjel. Például vegyél egy magyartanárt, aki fogalmazást írat az osztályaival. A 26 órája az minimum 4 osztályban van. Ha átlag 23 fővel számolsz, akkor az 92 dolgozat. Mennyi idő ennek a kijavítása?
Tesis kolléga versenyeztet, ami nem munkaidőben van neki, hanem azon túl. Mégis elviszi a gyereket. Osztálykirándulás sokszor nem egy napos. Ott 24 órás ügyeletet számolj, mert te is gondololm este 8-tól aludtál reggel 7-ig, nem pedig azt kerested, hogy hol lehet túljárni az ofő eszén. És még sorolhatnám. Hidd el, kijön a 10 óra. De fordítsuk meg, mimdenki álljon be tanárnak, és nézzük meg sírnának-e vagy sem.

Dzendör Sztadiz 2018.11.12. 07:16:34

@ManUtd: ennek fele sem igaz. És nem elég sokat dolgozni, hanem jól kell dolgozni. Amikor a Pisa teszt eredményen sírunk, akkor jusson eszünkbe, ez a tanárokat minősíti.

ManUtd 2018.11.12. 08:33:09

@Dzendör Sztadiz: A felére nem tudom pontosan melyik részét érted, de mivel a vita meddő, ezért lényegtelen is.
A Pisa teszt eredménye nemcsak a tanárokat minősíti, hanem gyereket, szülőt és az országunkban működő oktatáspolitikát is. Ha a gyerek elé odatesznek egy Pisa felmérést, és nagy ívben tesz rá, mert nem érdekli, akkor ott lehet azt mondani, hogy a tanárt minősíti.
Ha Te egy vállalkozó lennél, lenne egy beosztottad, és határidős melót vállalsz el, kötbérrel párosítva. Hol érdekli a munkásodat, hogy neked vezetőként milyen szerződésed van, amíg a napi 8 órájára megkapja a fizetését. Ha egy meló 2 hetes lenne, ő meg a "hozzáállásával" 4 hét alatt végzi el, akkor az elvégzett munka Téged minősít.

teéjesenmindegy 2018.11.12. 16:09:35

@ManUtd: Aham. Hát nyilván senki soha annyit még nem dolgozott mint a tanárok.

rigolya2 2018.11.12. 16:19:06

@Dzendör Sztadiz: Sok tanárdiplomás a versenyszférában dolgozik.
A tanári szakokon végzettek száma alapján bőven lenne utánpótlás.

Mégis egyre növekvő tanárhiány van.

Vajon miért is?