Tibi atya és a memejei
2018. április 03. írta: Dián Ákos

Tibi atya és a memejei

avagy, a jó ízlés nyílt közellensége.

A pillanati gegtől, a megélhetési oldalig

Sokaknak a fejében él egy emlék, arról a vicces részeges papról, ami 2012-13 körül a magyar meme kultúra mai napig legmeghatározóbb figuráját, Tibi atyát hozta. Eleinte volt a geg, ami nem volt több mint egy szokásos 1-havi friss meme alapanyag, viszont ez már át tudott törni egy olyan pontot, hogy a mainstream média is elkezdjen vele foglalkozni, köszönhetően a memeről elnevezet facebookoldal gerilla kampányának. Ekkor születtek meg olyan karakterek és helyszínek is, mint „drótos Karesz” vagy a tátika borozó, később a Humbák művek és Humbák föld. Eleinte viszonylag eredeti, nem lejáratot, tényleg vicces képekkel szórakozgatta az igen gyorsan növekvő táborát az oldal. Elindult a Blogstaron (ami a habony média válasza az Indexes blog.hu-ra) az atya saját blogja is, ahova eleinte csak vicces történeteket írt, egy kis társadalomkritikával fűszerezve, aztán eljutott kb. 2015-re egy olyan pontra, ahol már nyíltan egy saját médiaplatformot, egy saját véleményoldalt kezdett felépíteni. Ekkora már a részeges pap témája kiürült, és megalkotta a saját biznisz modelljét is, valamint a memeek alapanyagát sem tudta (és mai napig nem is tudja) bővíteni. A memeket elkezdte lopni, és a humor színvonala is drámaiam esett. Sokaknál ott szakadt el az a bizonyos cérna, amikor elindította a Humbák kocsmát pesten, és annak a promózására ált át addigra Magyarország 1./2. legnagyobb facebook oldala.

 

Ahol elszakadt a korábbi táborától

Sokak számára lehet ismerős a „dunk meme” kifejezés, amit legjobban úgy lehetne leírni, mint egy nagyon ironikus, meglepő, túlzó és gyakran átlagember számára beteg témákkal foglalkozó, fekete humorral operáló, viszonylag régi, de még nem lejáratott meme. (A dunk szót eredtileg a jó minőségű fűre, azaz marihuánára használatos jelző volt.) Tibi atya is ezen a téren mozgott, és a közönségének megvolt a maga kultúrája, azaz az „outsiderek” (a társadalom által el nem fogadott „furcsa” emberek, akik általában alternatív kultúrákhoz (mint pl. a nerd, vagy az otaku) tartoznak.) volt a közönség, akiknek megvan a meme kultúrájuk. Tibi atyát egy idő után már nem érdekelte az eredeti közönsége, nyitni is akart a többi csoport felé, de főleg az átlagemberhez (memer nyelven a „Normiek” -hoz). Ez a minőség drasztikus romlásával, és a gyors kiégéssel történt. Ahhoz, hogy az oldal aktív tudjon maradni, elkezdte mások memeeit „lopni” (az idéző jel nem véletlenül van ott, ezt egy picivel később ki is fejtem) és azt a sajátjaként feltüntetni, estleg csak szimplán reklámozni a kocsmáját, amit meme kultúra (igen egy kultúráról beszélünk, ami inkább egy népművészet, mint magasfokú mély filozófiai művészet) megtámadásának tartottak, teljesen jogosan.

Sokan a bravúros sikerek után, számon is kérték az oldalt és üzemeltetőit, a magatartásukkal kapcsolatba, hiszen a hasonló sikereket elért Trollfoci sem ment át a 100%-os humortalanság irányába (igaz, a biznisz modell a kocsmájukkal, a Ziccerrel, ott is megfigyelhető, és aggodalomra adhat okot). Ekkor a blog oldalukon megjelent ez a cikke, amit mindenképpen ajánlok elalvására, annak ellenére, hogy a tartalma vérlázító. Ebből idéznék pár sort, ami egy kis késéssel de lereagálok:

„Magyarországon én voltam az egyik első oldal, ami csak saját kontenttel dolgozott” 

Már meg ne bocsás, de a meme egy úgynevezett „evolution-line” -on halad, ami annyit tesz, hogy ahhoz, hogy érts egy mémet, kell valamire reflektálnia, amit elötte ismersz, valamint a memeek tovább is szoktak fejlődni, tökéletes példa erre a 2014-es „MLG” meme hullám. Ebből fakad az is, hogy bármit, amit csinálsz, és meme, nem lesz soha eredeti, pláne, ha egy magyar kulturális népbetegségre, az alkoholizmusra próbálsz építkezni.

„Magában egy (vagy két) mémből álló kép és szöveg nem képezheti senki szellemi tulajdonát. Vízjel ide vagy oda, az enyémet sem, még akkor sem, ha én találtam ki.” 

Ez igaz, de a forrásmegjelölés, esetleg a re-sharet szokták használni, és a vízjelet CSAK akkor, ha eredti termékről van szó. Tehát itt a probléma nem az, hogy nem te találtad ki, hanem a kreativitás alapú műfajt megpróbálod úgy meghódítani, hogy közben angolról lefordítod a szöveget magyarra vagy csak szimplán levágod a vízjelet és „tibiatyásítod”.

 

Amikor a munkát és a parasztságot összekevered.

A fentebb említett cikke tartalmaz még egy másik általam nehezen értelmezhető fogalmat, ez pedig a „nem tehettem róla, hogy sok like-om van” tematikájú nyílt levél az Erzsi for President nevű facebook oldalnak. Ott említette azt, hogy jobb egy kisseb közönség, mint a nagy nyilvánosság. De kérdem én, nem ez volt a célod? Nem az átlag szellemi teljesítmény alatt teljesítő emberek kifigurázásával és bevonásával lettél az, aki? Nem akartál TE híres lenni? Ha ez nem így lenne, akkor eredeti és vicces tartalom jelenne meg az oldaladon. Komoly dolgokat lehet viccesen is tálalni, amire tökéletes példa az én egyik kedvenc oldalam az Illiberal memes oldala (ahova rendszeresen szoktam én is memeket küldeni, a csoportjukon keresztül). Nem kell annyira alpárinak lenned, hogy a sz@rásról meg az egyéb testnedvekről keljen viccet csinálnod.

 

„Fizetett politikai hirdetést látnak”

Az Atya korábbi megnyilvánulásaiból könnyen lehetett következtetni, hogy az egy igenis jobboldali viccoldal, amivel önmagában nincsen semmi gond.

Azzal már inkább, hogy a blogján mindenkit, válogatás nélkül „liberál-komcsizik” meg „bal-fasisztázik”, aki estleg nem ért vele egyet, és az már egyenesen vérlázító, hogy Riposti mélységekbe repült az oldal legújabb kampány memejei.

Amikor a baloldalt csak és kizárólag egy cenzúráztató kettős mércével (nem, most nem a híroldal) élő logikátlan gonosz valami lenne. Amikor a napi migráncs-soros-brüsszel szentháromságba akar fejest ugrani, ráadásul ezt napi ~1millió aktív felhasználónak küldi ki, akkor az nem csak felelőtlen, hanem egyenesen kampánycélokat szolgál ki, amivel nem is lenne baj, ha ezt nyíltan csinálná, mint sok hasonszőrű Fideszes „meme” oldal. Márpedig, az a tény, hogy már nem csak a blogján vannak migránsokkal riogató szégyentelen M1-es hirdetések, hanem hogy a posztjaiban is elkezdte ugyan ezt a logikát követni, mind a Facebook/Instagram-on, mind pedig a blogján az félelemre adhat okot.

A bejegyzés trackback címe:

https://minden-lanc.blog.hu/api/trackback/id/tr6013799356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.