„Pedagógiai módszerek”; „Nevelő jelleggel”.
2018. február 09. írta: Dián Ákos

„Pedagógiai módszerek”; „Nevelő jelleggel”.

Avagy a gyermekek bántalmazása

 

Az Úttörő

Sajnos sokaknak a fejében egy általánosíthatónak mondható az a mentalitás, hogy „Megdöglött a lovam, dögljön a szomszédé is”. Nem tudunk túl látni a saját generációnk szenvedésein, a felmenőink, szüleink esetleges hibáján. Elvakulva éltünk, amire a rendszerváltás nem adott választ, nem mutatta meg azt a bizonyos „mást”, helyette csak megnyitotta azt, ezért az újdonság félelmétől lökte az embereket a neo-konzervatívizmussba. Ez ugyan úgy igaz a pedagógiai felfogására az országnak.

 

Adjanak egy akkora pofont, hogy lerepüljön a feje…” -Schobert Norbi

Ilyenkor bukik meg az az általánosított téveszme, hogy a pénzel egyűt ész is jár. De egy picit előre haladtam… Az emberek szemében, amikor a rendszerváltással megpróbáltunk felzárkózni (sikertelenül) tananyagban a nagy nyugathoz, sokaknak, az előbb felsorolt indokok miatt, túl éles volt a váltás.

Ekkor megjelent az a tévhit, ami a pedagógiát, és a nevelést mai napig meghatározza: a gyerek ütve jó, mert Ő csak abból ért. Ez nem csak, hogy téves, hanem igen komoly pszichés következményi is vannak az ilyen eseményeknek. Sokan elfelejtik, hogy a semmi sincsen következmények vagy előzmények nélkül. Ha az adott nebuló éppen nem tud viselkedni órán, játssza a kiskirályt, vagy ő az áldozati bárány, az idegesítő, az okoskodó, vagy bármilyen másik jelző, amivel szokták a gyerekeket illetni, azoknak mind van oka a háttérben. A kiskirály figyelemre, az okoskodó meg elismerésre vágyik. A gyerekeknek is vannak érzései, amit nem fognak kimutatni, mert az iskolára, mint egy gladiátor arénára tekintenek. Aki a leggyengébb, azt kikészítik.

Ha egy ilyen, amúgy is sérült gyereknek adunk egy pofont „fegyelmező jelleggel”, akkor annak a jövőben beláthatatlan következményei lesznek, van, akit depresszióba, van, akit meg öngyilkosságba, és megint van, akit egyéb pszichés gondokba taszít.

 

Beszélni kell, mert máshogy nem megy

Az ilyen lelkileg sérült gyerekeknek az a legjobb, ha beszélhetnek erről a problémáról, ugyanis ez egy hosszútávú gyógyulást eredményezhet, amivel a magatartás problémáinak jelentős részét ignorálni lehet. De itt több falba is ütközünk. Az első a már említett gladiátor viadal, nem bízhatnak meg egymásba, így a kortársaiknak nem tudják elmondani. A másik pedig az, hogy ezeket a gondokat nagy valószínűleg otthonról hozzák, így a szülők szintúgy ki vannak zárva a bizalmasok listájából. Egyéb szakembernek, mint egy pszichológus, nem fogja elmondani, mert Ő számára idegen az illető. Így csak a tanár maradt, de ha pont Ő fogja kiosztani azt a taslit, akkor ő tőle is elfordul, nincs kibe megbíznia. Ezért fontos, hogy a tanárnak nem is szabad fegyelmeznie, nem is kéne. A gyerekekre időt és energiát kéne fordítania, szeretettel meghallgatnia a gondjait, segítenie ott, ahol tud. A tiszteletet ki kell érdemelnie a pedagógusnak, nem kierőszakolnia.

A bejegyzés trackback címe:

https://minden-lanc.blog.hu/api/trackback/id/tr4113648122

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zoltán Lukács 2018.02.10. 13:25:30

Én nem vagyok ab ovo büntetés- vagy pláne pofonpárti, de ebben a rohadt nagy toleranciában jó lenne, ha valaki képes lenne a hagyományos poroszos iskolarendszerben szocializálódott tanügyi emberi erőforrásoknak valami működő (!) módszertant adni arra nézve, hogy hogyan lehet a beilleszkedési nehézségekkel küzdő gyerekekkel egy légtérben az amúgy (egyelőre még) hasonló nehézségekkel nem szembesülő, mondjuk úgy, átlagos gyerekeknek órát tartani.

Etniez 2018.02.10. 14:33:05

Nem értek egyet a poszttal, semmilyen téren.
A jó időben kiosztott pofon sokkal hatékonyabb eszköz, mint bármilyen lelki rábeszélés.

Nyugaton élek, itt már teljesen elharapódzott a posztoló mentalitása.

Soha nem felejtem el azt jelenetet, amikor a kb 3-4. éves forma kisfiú izomból rugdosta egy étterem üvegajtaját, anyuka meg győzködte, hogy hagyja már abba, mert ez nem szép dolog.
Aztán úgy 5 percnyi győzködés után megunta, majd elrángatta a gyereket. Én hamarabb megoldottam volna a kérdést.
Engem is megvert anyám néha, néha joggal, néha jogtalanul, nem haltam bele.
Nem hiszek az ilyen univerzális módszerekben, szerintem személyisége-helyzete válogatja az alkalmazandó nevelési eszközöket. Természetesen nem értek azzal sem egyet, hogy a gyereket bucira kell verni. De évi egy-két pofon nem a világvége.

Zsámbokiné Gál Zita 2018.02.10. 14:55:00

Nagyon nehéz komolyan venni egy "pszichológiai eszmefuttatást, amikor bődületes helyesírási hibákkal van tele az iromány! pénzel egyűt , nem bízhatnak meg egymásba,
Lehet, hogy indokolt lett volna magyar órán pár tasli annak idején!

Etniez 2018.02.10. 14:55:55

@Etniez: Ja, az kimaradt. Ennek a nevelési elvnek köszönhetően annyira nevetetlen kis tuskó van az utcákon, hogy félelmetes. Mert nekik mindent szabad, senki nem vonja őket felelősségre és a gyerek nem hülye, érzi meddig mehet el. Aztán mikor odamegy a pedagógus, akkor megy a mű szánom-bánom, de semmi nem változik, majd legközelebb óvatosabb lesz és nem bukik le.

Etniez 2018.02.10. 15:14:48

@Etniez: Annyira sok, tényleg nem kéne gépelnem ma.

Ad Dio 2018.02.10. 15:15:41

A poszt a fizikai erőszakra (mint nevelőeszközre) van kihegyezve, de a lényeg nem ez, hanem az, hogy egyáltalán neveljük- e gyermekeinket avagy sem.

Szabad időmben :-) önkéntesként gyerekekkel foglalkozom. 12 évesek, fiúk. A zömüket pici koruktól ismerem. Láttam hogyan nevelkedtek. Volt köztük, akinek mindent szabadott és volt aki körül egy diszciplínákból kiépített rendszer adta keret volt. Az utóbbi elboldogul egyedöl is, közösségben is, az első meg vért pisil attól is, hogy egyáltalán kapcsolatban maradjon a többiekkel, mert "ami a szívén, az a száján". Nincs kitartása, nem tud 3 percnél hosszabban figyelni, állandó balhék övezik az útját. Mindüket nagyon csípem, de sajnos a laissez faire nevelt báránykának nagyon-nagyon nehéz útja lesz.

Más: épp a napokban voltam egy szülőin, ahol az amúgy nagyon lelkes, kreatív, okos tanárnő azon sopánkodott, hogy nem tudja motiválni a gyerekeket, hiába az élménypedagógia, hiába a csoportmunka, drámapedagógia, hiába az alternatív mindenség: a gyerek nem kimozdítható, az érdeklődése nem felkelthető. Nagyon szomorú volt ezt látni, mert a tanárnő amúgy tényleg nem egy begyöpösödött fajta.

Csak hát... valóban helyes az, hogy a tanár egyetlen kapcsolata a gyerekkel akkor alakulhasson ki, ha sikerül "felkeltenie az érdeklődését"? Vajon képes-e egy tanár a maga eszközeivel versenyezni a modern szórakoztatóipar nagyágyúival? Képes olyan órákat tartani, amik felveszik a versenyt mondjuk az Assasins Creed-el? Elvárható ez egy tanártól? Vajon nem volna-e jobb, ha a gyereket nem dobnánk ki a fürdővízzel együtt és mondjuk arra nevelnénk a gyermekeinket, hogy vannak "kötelességeik" és azokat akkor is végre KELL hajtaniuk, ha ahhoz épp akkor nem éreznek kedvet? Hogy legyenek hálásak, ha egy pedagógus erőn felül próbál nekik valami izgalmasat, érdekeset leszállítani, nem pedig csak ledarálni a kötelezőt? Vajon száműzhető-e az alapvető diszciplináltság a tanteremből ( ami önkontroll meglétét feltételezi).

kvadrillio 2018.02.10. 15:23:22

nézzétek inkább a hét mesterlövészt !!!!! KIJAFASZT ÉRDEKEL MINDSZENTHY BÁCSI MEG A TÖBBI FASZSÁG, MIKOR ITT VAN A 7 mesterlövész ! :)))))
ez a Yul Brynner a csúúúúúúcs !!!!! A hét mesterlövész a klasszikus westernfilmek királya ! :))))) Film +-on most...:)))))

Duplaxiii 2018.02.10. 15:34:49

A címlapon szereplő:
"A tanárnak nem is szabadna fegyelmeznie"
mondat jelzi, hogy ismét egy szélsőséges és kirekszteő szemlélettel találkozhatunk.
A tánárnak kell és kötelező a fegyelmezés!
Na jó, a babzsákfoteles startupos neoliberális ifjúság, a iraodai Y generációs "fogyassz" réteg, akik a Facebook-on élnek, na számukra felfoghatatlan, hogy a gyerekeket a születésüktől fogva nevelni és fegyelmezni kell, hogy normális felnőttek legyenek. (és még pár további is kell, hogy ne 1 bites ostoba internetes zombik legyenek)
Amit fel sem fog a posztoló sem, hogy nem a tanár feladata a gyerekek nevelése!
Igaz etz akarja a kdnp is, és a neoliberális vonal is, hiszen mindkét halmaznak a tenyésztett és irányítható állampolgár a megfelelő.
Theát a szülő nevel és a tabnár tanít! És igen, fegyelmet tart, hogy taníthasson.
Namármost miért jó egy halmaznak, hogy a gyereke fegyelmezetlen legyen és a tanár NE tehessen semmit?
Milyen elv szerint jó egy ostoba primitív gyerek????
.
Hiába kiabál a szokásos aktivista halmaz, nem a különböző etnikumok és vallások jelzik a neveletlen gyerekeket!
Pontosan a fehér 28-35 közötti diplomás, nyelveket beszélő szülők gyerekeik a problémák, mert ők nem a hátrányt, a tanulatlanságot vagy akár kopott ruhákat viszik az iskolákba, hanem az ELVEKET! A minden szabad elvet, miszerint az a jó nevelés, ha elengedjük a gyeplőt.
És ha bárki rászól a kis turhájára, azonnal megy a tiltakozás, a feljelentés, az aktivista propaganda.
Én megvetem ezt a mindent pénzzel, tablettel, okostelefonnal, reklámokkal és tüntető kivagyisággal gyereket nevelő nagy halmazt, mert a tásadalom egésze számára káros generációt hoz létre.
Nem támogatom a testi fenyítést, apám csak ezt ismerte, az én időmben alap volt a koki meg a hasonló, de amit elértem, annak ehhez semmi köze. Én igen, verekedtünk a parkban, csúfolódtunk, kiközösítettünk.
Ahogy ma is a komplett evolúciónál is megtörténnek ezek az állatoknál és a klasszikus emberi modelleknél. Mert a gyereknek kell az egyedfejlődéshez a tapasztalat, a későbbi sikeres családhoz is kell a normális szexuális fejlődés. nem pedig amerikai tucatkönyvek marketingelvei a hasznosak.
Én például soha egyik gyerkemet sem bántottam. És működik az is.
De az óvodában, az iskolában vagy a gimnáziumban is megköveteltem tőlük, hogy betartsák a rendet!
és tudták, hogyha elkövetnek valamit, akkor én nem a tanárt, az iskolát fogom feljelenteni...
.
Szóval, kedves posztoló:
1) helyes fogalmazás
2) helyes szülői filozófia a idealista izmusok helyett.
ne higgye, hogy a mozgalom majd megvédi...

Ad Dio 2018.02.10. 15:53:19

@Duplaxiii:

"A tanárnak nem is szabadna fegyelmeznie"

Ideális esetben így is lenne, hiszen a gyerek nevelése a szülő dolga lenne. De mi van ha nem teszi, ráadásul még ki is kéri magának,ha más próbálja meg bepótolni a helyette a hiányosságokat?...

Tsteinar 2018.02.10. 16:55:55

Vidéki általános iskola, 80as évek vége...36an voltunk az osztályban, kèt gyerek non-stop zavarta a tanítást, kiabáltak, verekedtek. Igazgatói, szülőket behívták semmi eredmény. Technika órán újra elkezdték a szokásos cirkuszt, tanár erre befogta a satuba az ujját és mindig tekert rajta egyet, ha megszólalt...gyorsan csend lett. Vannak akik csak ebből értenek.

Gergice 2018.02.10. 17:06:57

Tanárként egyet tudok érteni nagyrészt a poszttal, de a "tanár ne fegyelmezzen" elvet szélsőségesnek érzem. A munkánk tanítás ÉS nevelés, kb. fele-fele arányban, minél fiatalabb diákról van szó, annál inkább a nevelés felé súlyozódva. Ha a diák megszegi az előre lefektetett, és jól átbeszélt szabályokat, akkor muszáj eljárnom. Ha két diák véresre veri egymást egy szünetben, akkor nem tudom, hogyan lehetne ezt a kérdést rendezni fegyelmi eszközök nélkül.

Az is igaz persze, hogy nem helyes, ha egy tanár egyetlen eszköze az ő hatalmi szerepe a tanár-diák kapcsolatban. Nem szabad pusztán erőből kényszeríteni a diákot az órai munkára. Az ilyennek amúgy sincs sok eredménye. A jó tanár a személyiségével dolgozik, meggyőz, motivál és ha kell emlékezteti a diákot a kötelességeire is, de az ideális az, ha erre nincsen szükség. Az ilyen óráknak mondjuk jó ha fele hasznosul oktatás szempontjából, de figyelembe véve, hogy nevelő munkát is ellátunk, ez nem is baj. A mostani Z meg alfa generációsoknak amúgy sem erőssége a kitartó figyelem :)

PS.: A kokit-sallert visszasíró kommentelőknek felhívnám a figyelmét, hogy a diákokkal szembeni erőszak mentesség már nem választás kérdése, hanem a törvény büntetheti. Akár tanár, akár szülő követi el.

amit még megtehetsz 2018.02.10. 17:42:38

Látszik hogy a posztoló soha nem volt felnőttként iskolában. Mégis mikor beszélgessen a rossz gyerekkel abban a 3szor 45 percben amikor órát tart? Vagy mikor délután, este? Ha ismerné az ilyen helyzeteket tudná hogy az ilyen gyerekeknél a szép szó semmit nem jelent, 5 percig hat utána minden megy ugyanúgy. Ha tudná, hogy a rossz gyerekek mennyire össze tudnak fogni, hogy ellehetetlenítsék a tanárt, hogy kiidegeljék, szórakoznak a tanárral (persze egy jó részével lehet). Mindenki azt hiszi hogy a gyerekek mindegyike kedves aranyos, tanítani pedig könnyű ... hát nem egészen.

Treff Bubi 2018.02.10. 17:55:07

Szerintem is vissza kéne térni a pofon/nadrágszíj/körmös rendszerhez. Minket annak idején nem kíméltek a felnőttek, látszik is, hogy milyen sikeres, optimista és becsületes nemzetet sikerült nevelni belőlünk.

CyberPunK 2018.02.10. 18:24:35

Régen minden jobb volt. Már amikor az átlag 12 évesen a bányában vagy a földeken robotolt és nem ilyen faszságra verte el az idejét, mint az iskola. Különben is, aki gyerekként nem segített be a faternak mamutra vadászni az inkább fogja be a száját.

CCnick 2018.02.10. 18:31:08

"Ilyenkor bukik meg az az általánosított téveszme, hogy a pénzel egyűt ész is jár.

Nem olvastam tovább, tippelhetek?

A szokásos okoskodó bullshithalmaz?

SzabadosP 2018.02.10. 18:40:21

Egyetértek. Régebben nem is nagyon kellett a gyerekeket fegyelmeznie a tanároknak, mert a szüleik nevelték is őket az állandó telefonnyomkodás helyett. Ma már azonban nagyon sok köztük a teljesen szocializálatlan állatias érzelmi szinten lévő, elhanyagolt lurkó. Sajnos, hogy tanítani lehessen a tisztességesebb, jól nevelt tanulókat, nemhogy nem kell a fegyelmezés, hanem éppen hogy elengedhetetlen. És ez tényleg nagyon rossz. Nevelni kellene inkább a gyerekeket. És ez a szülők feladata lenne. Nem igazán akarják ellátni a feladatot. Itt az eredmény. Fegyelmezni kénytelen a tanár. A tanulni akaró gyerekek későbbi normális fejlődése miatt. Ugyanis nem uralkodhatnak a neveletlen kis nyomoroncok a tisztességes gyerekek rovására. Ez van, ilyen a világ. TENNI kellene ellene valóban. Neveléssel.

SzabadosP 2018.02.10. 18:41:57

@Zoltán Lukács: Nem a módszertannal van a baj. Régebben nem is nagyon kellett a gyerekeket fegyelmeznie a tanároknak, mert a szüleik nevelték is őket az állandó telefonnyomkodás helyett. Ma már azonban nagyon sok köztük a teljesen szocializálatlan állatias érzelmi szinten lévő, elhanyagolt lurkó. Sajnos, hogy tanítani lehessen a tisztességesebb, jól nevelt tanulókat, nemhogy nem kell a fegyelmezés, hanem éppen hogy elengedhetetlen. És ez tényleg nagyon rossz. Nevelni kellene inkább a gyerekeket. És ez a szülők feladata lenne. Nem igazán akarják ellátni a feladatot. Itt az eredmény. Fegyelmezni kénytelen a tanár. A tanulni akaró gyerekek későbbi normális fejlődése miatt. Ugyanis nem uralkodhatnak a neveletlen kis nyomoroncok a tisztességes gyerekek rovására. Ez van, ilyen a világ. TENNI kellene ellene valóban. Neveléssel.

Semper Fidelis 2018.02.10. 19:03:22

Ja, nem szabad, persze. Ezért van az, hogy takonypóc 10 éves kölykök úgy beszélnek a felnőttekkel, mintha a seggükből rántották volna elő őket.

Jakab.gipsz 2018.02.10. 19:03:31

@Duplaxiii:

Kiegészítés: , "minden gyermek (Mauglinak) születik", kinek az érdeke az, hogy azok is maradjanak, mint például a Y-generáció, majkülszoft által génmanipulált majmai.

Eleve szegregálják őket a fizikai valóságtól. Vajon kik és miért?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.02.10. 19:55:42

"Ha egy ilyen, amúgy is sérült gyereknek adunk egy pofont „fegyelmező jelleggel”, akkor annak a jövőben beláthatatlan következményei lesznek"

Ha nem ad, akkor még inkább beláthatatlanok lesznek a következmények.

Sokat nem lehet hozzátenni ahhoz, amit @Etniez: , @Ad Dio: és @Duplaxiii: írtak. Talán csak annyit, hogy a ma liberalizmusnak nevezett eszetlen őrület az oktatásban is rombol és pusztít.

"Nem hiszek az ilyen univerzális módszerekben, szerintem személyisége-helyzete válogatja az alkalmazandó nevelési eszközöket. "

Nagyon igaz.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.02.10. 20:11:07

@Gergice:

"Ha a diák megszegi az előre lefektetett, és jól átbeszélt szabályokat, akkor muszáj eljárnom."

Haha! Nincsenek eszközeid eljárni. Intőt adsz neki? A pofádba röhög. És akkor még jól jártál, mert akár sípcsonton is rúghat vagy szembe köphet, mely esetekben szintén nincs eszközöd, mert ha megütöd, téged hurcolnak meg. Behívatod a szüleit? Azok azt mondják, a te dolgod megnevelni, te vagy a tanár, és ha nem tudsz tekintélyt kivívni magadnak a gyerekek előtt, akkor rossz tanár vagy. Mellesleg ugyanezt mondja az igazgatód, a felügyeleti szerbed és mindenki más is.

Régebben a tantót, tanárt a nemzet napszámosának is nevezték. Ma már csak a nemzet kapcarongya. Ez a ma persze az utóbbi 40-50 évet jelenti. És mivel kapcarongynak normális ember nem megy el, működik a kontraszelekció: a tanárok nem kis része valóban nem ér többet a kapcaongynál.

"Ha két diák véresre veri egymást egy szünetben, akkor nem tudom, hogyan lehetne ezt a kérdést rendezni fegyelmi eszközök nélkül."

Na és vannak fegyelmi eszközeid? Mint fent: nincsenek. Még azt sem tudod elérni, hogy más iskolába küldjék át a gyereket, ami persze akkor sem lenne megoldás, ha működne, mert ti meg a más iskolák szemetjét fogadnátok.

Gergice 2018.02.10. 21:35:39

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Nem röhög a pofámba és nem rúg belém. Persze ilyen diákok is akadnak, de azért legfeljebb a legdurvább szegregátumokban alkotnak többséget. A mi sulink is az ország egyik legszakadottabb részén van, de azért olyan, hogy a diák megüssön vagy leköpjön egy tanárt, évek óta nem fordult elő. Más kérdés, hogy persze abban igazad van, hogy megtehetné. Erre írtam, hogy a tanár a személyiségével nevel, úgyhogy nem jutunk el idáig. Ebben sokat segít, hogy nem gondolok úgy a problémás diákokra sem, mint te, azaz: "más iskolák szemete".

Billy Hill 2018.02.10. 21:51:34

Fatőrt még kukoricára térdepletették, arccal a sarok felé... Ma már csak B*nduelle kukorica konzerv tartalmára lehetne, hogy jó puha legyen a gyerek térdének. ;-)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.02.10. 22:00:56

@Gergice:

"Ebben sokat segít, hogy nem gondolok úgy a problémás diákokra sem, mint te, azaz: "más iskolák szemete"."

Ez egy nagyon polkorrekt kioktatás volt, de meglepne, ha otthon, zárt ajtók között, az éji sötétben nem lennél tisztában azzal, hogy akit a viselkedése miatt kirúgnak egy iskolából, az bizony emberi szemét - ugyanis erre csak igen komoly viselkedési gondok esetén van mód. Fokozottan érvényes ez, ha már több iskolát megjárt emiatt.

Lehet játszani, akár őszinte meggyőződésből is, ahogy te teszed, a széplelket, miszerint az ember eredendően jó, a gyerek legfőképp, de ez illúzió. A gyerekben bizony megmutatkozik a későbbi felnőtt jelleme.

"de azért olyan, hogy a diák megüssön vagy leköpjön egy tanárt, évek óta nem fordult elő."

Vagyis azért korábban már előfordult.

"a tanár a személyiségével nevel, úgyhogy nem jutunk el idáig."

Hát ez az, az országban nincs elég olyan karizmával rendelkező ember, aki képes és hajlandó lenne tanítónak/tanárnak menni. Sehol nincs. Az iskola célja a tudás átadása, mert ehhez nem szükségesek különösebb "személyiséggel" bíró tanárok. A nevelés meg történjék otthon, mert a szülőnek kicsit nagyobb befolyása van a gyerekre.

Lehetne ez persze másképp is, de az iskolától, a tanároktól a liberális oktatás jegyében elvettek minden fegyelmezési eszközt.

De nem válaszoltál a kérdésemre. Mit teszel, ha a gyerek "megszegi az előre lefektetett, és jól átbeszélt szabályokat"? Ha beszól órán, zavarja a tanítást stb. - és ezek még az erőszak nélküli esetek.

Amúgy milyen időseket tanítasz?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.02.10. 22:02:01

@Billy Hill:

A biztonság kedvéért még egy puha párna is dukál a térde alá.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.02.10. 22:03:28

De a térdepeltetés amúgy sem jöhet szóba, mert megalázó büntetés, beláthatatlan és jóvátehetetlen törést okoz a gyermeki lélek fejlődésében,

Billy Hill 2018.02.10. 22:11:08

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Hát igen, olyannyira, hogy ezt a rákosista gyakorlatot aztán a 80-as évek elejére oda sikerült visszafojtani, hogy minket már csak krétával meg kulcscsomóval dobáltak a tanarak, illetve kaptunk azért még körmöst is méterrúddal, de ennyi. ... Ezeknek a mai megfelelői lennének gondolom a gumicukorral dobálás és a vízipisztollyal való lefröcsölés. De télen még ez is veszélyes, mert mi lesz, ha tüdőgyulladást kap a Generation-Z lánglelkű egyede?

Karipapa01 2018.02.10. 22:57:20

Van egy nagyon jó barátom, középiskolai matematika-fizika tanár, egy elhúnyt baráti házaspár fia. Egy darabig küzdött a fegyelmezhetetlen gyerekekkel, aminek a vége elmarasztalás, feljelentés, szülői fenyegetés volt. Már a kirúgás határán volt, amikor egy balesetben elhúnyt szülei után egy másik városban örökölt egy házat, odaköltözött és a helyi iskolában tanított. A sok stressz hatására bevette a "leszarom" tablettát és azóta nyugodt az élete. A lehető legmagasabb szinten leadja az anyagot, szarik bele, hogy közben mit csinál a diák, heti 5 órában korrepetál és ha többre van szükség főiskolás korrepetitor diákokat ajánl. Az első oszályból a diákok 15%-a bukott, másodikban csak 2%, harmadikban már senki. És azóta érdekes módon tartanak tőle a diákok és tisztelik.

Gergice 2018.02.10. 23:33:33

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Nem hittem volna, hogy valaha is polkorrektnek neveznek, de mindig van egy első alkalom :D
Pályám kezdeti szakaszában, mikor nem boldogultam egy-egy ilyen problémás csapattal, nekem is voltak róluk ilyen vicsorgó gondolataim. Ma már inkább sajnálom az ilyen kölyköket, hiszen tudom, hogy honnan jöttek, és sejtem merre tartanak. Amúgy nem gondolom, hogy az ember eredendően jó lenne, az ember olyan amilyenné nevelik. Ha elolvasod a sok frusztrált kommentet, amelyekben mindenki ütni akar, azt is megsejtheted miért válik a gyerekek egyre nagyobb része kezelhetetlenné, egyszerűen követik a neandervölgyi szüleik mintáit, akik szerint amit nem lehet megoldani erővel, azt oldjuk meg több erővel. A mértékkel adagolt fizikai fenyítés működhet is egy rendezett társadalomban (mint mondjuk az én generációmnál működött az átkosban), de a maiaknál nem megy. Semmi sem lenne jobb, ha az iskola pincéjében naponta kétszer megkorbácsolnánk a büdös kölköket.

Szemétként gondolni rájuk más okból sem szerencsés. Ne felejtsük el, hogy egyre kevesebb a gyerek, iszonyatos pazarlás 16 évesen kirugdosni őket a közmunkába. Figyelembe véve, hogy ők fogják fizetni a nyugdíjamat, elemi érdekem, hogy minél magasabban képzett, jól kereső, tudatosan szavazó, sokat adózó polgárokat engedjek útjára. Ha a szülő nem neveli meg, akkor csak én maradok sajna. Ma már nem lehet azt megcsinálni, hogy elküldjük krumplit kapálni, mert arra jó lesz, ugyanis a végzettséget nem igénylő munkák egyre nagyobb részét lehet gépesíteni. Muszáj őket képezni, hogy ne egy szalag mellett kelljen leélni az életüket, hiszen ez se nekik, se nekem nem jó.

Mit értesz az alatt, hogy a "liberális oktatás jegyében " elvették a fegyelmezési eszközöket? Buktathatunk, fegyelmi tárgyalásra küldhetünk, eltanácsolhatunk. Régen se lehetett ennél többet. Vagy a fülcibálásra gondolsz, netán a félreértett makarenkói pofonra?

"Az iskola célja a tudás átadása" Egyetemen igen. Ezért vannak ott oktatók (és nem tanárok, nagy részük nem is tud tanítani), akik megmutatják, hogy mi a szint, amit vagy megugranak a hallgatók, vagy nem, de ez már a hallgató problémája. Oktattam pár évet egyetemen is, tudom milyen ez. Közép és általános iskolában viszont oktatás és nevelés van. A mai korosztályok egyre később nőnek fel, még a korai huszonévesek is éretlenek, szükségük van a nevelésre.

Utolsó kérdésedre válaszolva 15-19 éves lázadó kamaszokat tanítok, teljesen normális, hogy hormonzavaros életkori sajátosságaiknak megfelelően időnként zabolátlanok. Nem is szeretem, ha néma csend van órán, az ezen a környéken már azt mutatja, hogy ezeket a gyerekeket már betörték és csak üres szemek merednek rám, ezek szegények már csak magolásra alkalmasak. Egy elitgimiben nyilván mást jelent, de ez nem az. Szerencsére nem olyan könnyű betörni őket :) Ha olyan probléma merül fel, hogy jó szóval már nem tudok hatni az ifjoncra, akkor jöhet a figyelmeztető, amit lehet hogy tényleg kiröhög. Véges számú intő után viszont a fegyelmi tárgyalás következik, és ha a fegyelmi bizottság úgy dönt, hogy nem menthető, akkor megválunk tőle. A sokat ide-oda dobált diákok sem ragadnak a nyakunkon, mert általában úgyis elmennek magántanulónak. Ha elmúlt 16 éves, akkor a pályája véget is ért a közoktatásban. Ha ezt nem is érzi esetleg fenyegetőnek, akkor hathat azért a renitensre az, hogy ugrott a családi pótlék, a diákigazolvány, ha hiányszakmában volt, akkor az ösztöndíj is, és persze az iskolai haveri körnek is búcsút inthet. Öt éve adtam az utolsó figyelmeztetőt, előtte is inkább csak azért adtam, mert akkor még szakmailag nem tartottam ott, hogy kezelni tudjak ilyen helyzeteket. Sajnos ezt nem tanítják az egyetemen, de őszintén szólva nem is tudom, hogyan lehetne tanítani. Már megint az a fránya személyiség :) Ma már nem szorulok ilyen büntetőintézkedésekre. Amikor már nem találom meg a diákokkal a hangot, akkor fogom tudni, hogy beléptem a kiégett pedagógusok népes táborába, de remélem ez még messze van :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.02.10. 23:36:11

@Karipapa01:

Ez működik ott, ahol a diákokat és a szülőket érdekli, megbukik-e a gyerek.

Tibor Páhoki 2018.02.10. 23:45:59

Végigolvasva a kommenteket," átszűrve" őket a saját személyiségemen, nagyon sok részigazság és sok értelmes hozzászólás arra késztetett, hogy én is billentyűzetet "ragadjak". Tanárként /33év, megyeszékhely peremkerületi ált. isk.,/ van rálátásom,"filozófiám", a témára. Megpróbálom leírni a lényegét! A tanár valóban oktató-nevelő tevékenységet kell, hogy végezzen, valóban nincs törvényileg felhatalmazva fizikai "nevelőeszköz"alkalmazására, a mai gyerekek tényleg enyhén szólva sokfélék, valóban sokan kis "maugliként" érkeznek az 1. osztályba. A gond ott kezdődik, amikor olyan gyerekek tömkelege jelenik meg a /csúnya kifejezés/ rendszerben, akik életük első 3, de inkább első 7 évében a szülő oldaláról nem részesül a társadalmi együtt élési szabályok, szocializáltság morzsáiból sem. Bekerül egy közösségbe, ahol minden idegen számára, hiszen itt híján van mindennek, amit elvárnak tőle. Nem tudnak se ők, se a többi gyerek , se a tanárok mit kezdeni a helyzettel. Hogy tanár miért nem tud? Hiába ismer sok módszert, hiába van tekintélyt parancsoló személyisége, hiába toleráns, nincs eszköze, ideje, normális iskolai keretek között, hangsúlyozom normális iskolai keretek között a probléma megoldására. Ha egy közösségben több ilyen gyerek is van, akkor ............ Ha egy tanár minden ilyen "problémát" meg akarna oldani, rámenne egészsége, családja, ezért a mások által sokat emlegetett hivatástudat már régen nem játszik. De .......... nem szabad feladni, meg kell próbálni, hogy a lelkem ne sérüljön, ne sérüljön a közösség többi tagja és ne sérüljenek az ilyen gyerekek se ..........jobban! Erre kell törekedni..........aztán!

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.02.10. 23:47:24

@Gergice:

"Amúgy nem gondolom, hogy az ember eredendően jó lenne, az ember olyan amilyenné nevelik. "

Aha, szóval behaviorista vagy, az öröklött tulajdonságok meg mit sem számítanak, igaz?

"Ha elolvasod a sok frusztrált kommentet, amelyekben mindenki ütni akar"

Félreérted őket. Nem akar mindenki ütni, de van az az eset, amikor ütni kell. Nem azért, mert az a legjobb, hanem azért, mert nincs más módszer a tanár kezében.

"Szemétként gondolni rájuk más okból sem szerencsés."

A szemét akkor is szemét, ha másként gondolsz rá. Max. lehet "rejtett erőforrásnak" nevezni, ám itt nem elsősorban a cigányokra gondolok.

"Figyelembe véve, hogy ők fogják fizetni a nyugdíjamat"

Vagy a te gyerekeid fogják fizetni az ő segélyüket és a farkukből élők mindenféle családi támogatását.

"Mit értesz az alatt,"

Én inkább azon. :)

"Utolsó kérdésedre válaszolva 15-19 éves lázadó kamaszokat tanítok"

Próbáld meg általánosban. A középiskolába már a valamennyire motiváltak mennek.

"Már megint az a fránya személyiség :)"

Értsd meg, hogy a személyiség nem tanulható a tanárszakon sem. Akinek nem megfelelő a személyisége a "neveléshez", az menthetetlen. Elhiszem, hogy kimondottan alkalmas tanár vagy, de a többség személyisége nem ilyen. Azok mit tegyenek?

jandera 2018.02.10. 23:49:13

@Treff Bubi: A "sikeres, optimista és becsületes nemzetet" remélem nem komolyan írtad!

Karipapa01 2018.02.10. 23:55:39

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Amelyik diákot nem érdekli, arra a tanár erőszakkal sem tudja rákényszeríteni, hogy érdekelje. Legfeljebb a diák úgy tesz, mintha... Talán a szülő tudná különböző módszerekkel rávenni. Én igazat adok a barátomnak.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.02.11. 00:31:50

@Gergice:

www.youtube.com/watch?v=XAXYCp84Qno

Mozart ezt 18 éves korában írta. Írt egy másik "fintát" is, azt 12 éves korában.

OK, hogy Mozartra a zseni szó is egy kva nagy understatement, de azért mégis...

Gergice 2018.02.11. 00:34:47

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Úgy érzem elbeszélünk egymás mellett :) De legyen, a kioktató hangsúly ellenére igyekszek válaszolni.
A jó és rossz fogalmak nehezen körülírhatóak, de senki sem születik úgy, hogy arra van predesztinálva, hogy a társadalom söpredéke váljon belőle. E tekintetben a nevelés szerepe nagyságrendekkel nagyobb befolyással bír, mint a genetika. A csecsemő, ha nem is tabula rasa, de társadalmi szempontból jó közelítéssel az. A te terminológiád szerinti "szemetek", nem azért szemetek, mert a génjeikben hordozzák a "szemétséget", hanem mert olyan szocio-kulturális közegben nőnek fel, ami azzá teszi őket.

"van az az eset, amikor ütni kell. Nem azért, mert az a legjobb, hanem azért, mert nincs más módszer a tanár kezében. " A tanári erőszakra gyerekként sem gondoltam másként, mint a tehetetlenség beismerésére. Ez nem eszköz, hanem önvallomás. Én nem láttam még olyat, hogy a viselkedészavaros gyerekek meggyógyultak volna a veréstől.

"Vagy a te gyerekeid fogják fizetni az ő segélyüket és a farkukből élők mindenféle családi támogatását. " A munkanélküli segélyt csak három hónapig adják, a felett csak a RÁT van (kb. 20k/hó). A nagycsaládosok támogatása ma már jövedelemadó jóváírásként működik. Aki nem dolgozik, annak nincs miből levonni a támogatást, így a megélhetési gyerekcsinálás már egy ideje nem pálya. Valamennyi családi pótlék ugyan jár, de az nem túl jelentős összeg. Ezek jelentéktelen összegek a nyugdíj kifizetésekkel összehasonlítva. De ha úgy is lenne ahogy írtad, az mennyiben befolyásolná az állításom igazságtartalmát?

"Próbáld meg általánosban. A középiskolába már a valamennyire motiváltak mennek. " Egy újabb állítás, amiben csak a kötekedést vélem felfedezni. Ha azt mondom, hogy tanítottam általánosban is, akkor gondolom továbbküldesz óvodába, mert ott van az igazság. Amúgy tanítottam általánosban is, és az ottani tapasztalataim nincsenek kontrasztban a középiskolában tapasztaltakkal.

"Értsd meg, hogy a személyiség nem tanulható a tanárszakon sem" Megértem, főleg mivel én is ezt írtam...

"többség személyisége nem ilyen. Azok mit tegyenek?" Rövid távon azt amit leírtam: Szaktanári intőkkel is el lehet jutni egy hónap alatt az első beírástól a fegyelmi tárgyalásig. Hosszú távon a pályamódosítást javasolnám. Kedvező kormányzati hozzáállással, idővel el lehet jutni odáig, hogy csak a pálya iránt motiváltak jelentkezzenek tanárnak, de ez nagyon sok idő. A finneknek is kellett vagy ötven évnyi következetesen végigvitt oktatáspolitika míg idáig eljutottak.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.02.11. 01:38:05

Aktuális példa a lehetetlen elvárásokra:

hvg.hu/itthon/20180210_Brutalis_iskolai_verekedes

"A pszichológus szerint azok is részesei az erőszaknak, akik körülállnak verekedőket, vagy felveszik őket, és nem segítenek."

Na igen, ha beavatkozik, akkor lesz igazán ő is részese az erőszaknak, utólag így is magyarázható, oszt ő is kap a fejére.

"A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke, Mendrey László azt mondta: ha egy tanár ilyen verekedést lát, meg kell próbálnia közbeavatkozni és szétválasztania a verekedőket."

Baromság, a tanár ne avatkozzék be, mert a végén ő lesz a hunyó, mindkét fél őt vádolja erőszakkal meg azzal, hogy megütötte őket. Itt lányok verekedtek, még tapizással is megvádolnák a tanárt, az hiányozna csak neki. Hívja a rendőrséget, abból majd a verekedők is tanulnak. A verekedés amúgy is a rendőrségre tartozik, nem a tanárra.

Na meg hiányzik a tanárnak, hogy ő is szerepeljen a megosztott videókon?

Mellesleg mióta kell a tanárnak a harcművészetekben is jártasnak lennie?

"A megkérdezett pszichológus szerint azok is részesei az erőszaknak, akik "csak" körbeállják a verekedőket, vagy videózzák őket. Skultéti-Szabó Katalin klinikai szakpszichológus úgy fogalmazott: ez a megszégyenítés non plus ultrája."

Na és? Mi mást érdemelnek a verekedők, mint megszégyenítést? Talán a finom, érzékeny lelkük pátyolgatását?

A fenti eset gyönyörűen példázza a tanárokkal szemben támasztott irreális elvárásokat. Legyen erőszakmentes, nehogy fegyelmezzen, ám ha verekednek a széplélek diákok, akkor változzék kung-fu harcossá és avatkozzék közbe, saját testi épségét (és nem mellesleg további karrierjét) is veszélyeztetve válassza szét őket. Avagy a magukból kivetkőzött érzékeny lelkű gyermekeknek elég lesz a szép kérés?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.02.11. 01:55:09

@Gergice:

"a kioktató hangsúly ellenére igyekszek válaszolni. "

Nem látom, hol voltam kioktató, de ha annak érezted, úgy biztosíthatlak, nem volt szándékos.

"de senki sem születik úgy, hogy arra van predesztinálva, hogy a társadalom söpredéke váljon belőle...."

Ez az erős állítás - és a többi is a bekezdésben - erős bizonyítékot követel. Az nem elég erős bizonyíték, hogy egyesek leírják. Más szakembereknek más a véleményük a genetika szerepéről:

"Egy nap a skorpió át akart kelni a folyón. A folyó viszont széles volt, nagy sodrással, a skorpió pedig nem tudott úszni. Hirtelen meglátta a magában békésen üldögélő békát, és elhatározta, hogy szívességet kér tőle.
A béka belement, hogy átviszi a skorpiót a túlpartra a hátán, de csak azzal a feltétellel, hogy a skorpió nem fogja megszúrni. A skorpió, miután átgondolta a dolgot, elfogadta a feltételt, és a szavát adta, hogy nem fogja megszúrni a békát.
Mielőtt még a folyó felét elérték volna, a skorpió belemélyesztette fullánkját a béka hátába. A béka a hátára fordult a folyó vizén, a skorpió szemébe nézett, és könnyekkel telt szemekkel megkérdezte:
- Miért tetted ezt? A szavadat adtad, és mégis megszúrtál.. így most mindketten megfulladunk. A skorpió így felelt:
- Nem tehetek róla. Ilyen a természetem."

"Én nem láttam még olyat, hogy a viselkedészavaros gyerekek meggyógyultak volna a veréstől. "

A cél itt nem is a gyógyulás, hanem a viselkedési szabályok betartásának pillanatnyi kikényszerítése. Tudod, mint amikor a patkány áramütést kap. A gyógyítással foglalkozzék a pszichiáter - úgysem fog neki sikerülni.

"A te terminológiád szerinti "szemetek", nem azért szemetek, mert a génjeikben hordozzák a "szemétséget", hanem mert olyan szocio-kulturális közegben nőnek fel, ami azzá teszi őket."

Ez a széplelkek magyarázata. A valóság egészen más. Itt a falunkban lakik egy kb. 23 éves cigány fiatalember. Dolgozó, rendezett életet élő magyar nevelőszülőknél nevelkedett, rendesen iskolába járatták, jól tartották, foglalkoztak, tanultak vele otthon is - onnan tudom, hogy ő maga mesélte. Aztán úgy 16 éves kora körül elkezdte kerülni az iskolát, lopott, kábítószerrel kereskedett (elmondása szerint futár volt), végül jól meglopta a nevelőszüleit (nem is értem, ezt miért mesélte el nekem), megkereste a vér szerinti szüleit és hozzájuk költözött.

18 évesen már nőket futtatott, jól keresett, easy come, easy go. Aztán lett egy állandó barátnője, azt "eladta" egy pénzes német pasasnak, ezzel 8-10 millió forintot kaszálva. Most ezzel a barátnőjével él együtt. Életében soha nem dolgozott, a nőjével összecsinált 3 gyerek után kapott pénzből élnek, hamaosan jön a negyedik purdé. Meg abból, hogy időnként a nőjét elküldi idénymunkára, gyümölcsöt, hagymát szedni, miközben ő a faluban kerékpározik.

De tudom, szerinted ő is a társadalom, a diszkrimináció és a magyarság áldozata. Véletlenül sem a saját szar génjeié, amiért szar emberré vált, hiába kapott jó nevelést.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.02.11. 02:12:34

@Gergice:

"a megélhetési gyerekcsinálás már egy ideje nem pálya."

Na ne meséld. Itt a falunkban több - értsd: az összes - fiatal cigány ebből él. A fentebb említettek is. Ráadásul nem házasodnak össze, így a segély még magasabb is az "egyedülálló" anyának.

"De ha úgy is lenne ahogy írtad, az mennyiben befolyásolná az állításom igazságtartalmát? "

Az igazságtartalmát nem, csak az érvényesülését a valóságban. :) De azt eléggé. :D

"Egy újabb állítás, amiben csak a kötekedést vélem felfedezni."

Ha neked az egyet nem értés kötekedés... :(

"Ha azt mondom, hogy tanítottam általánosban is, akkor gondolom továbbküldesz óvodába"

Gondold ezt, a te dolgod. :( Ne zavarjon, hogy én mit gondolok, te biztos jobban tudod. Ja, és a fent idézett mondatod még nyomokban sem tartalmaz kötekedést... :P

"Szaktanári intőkkel is el lehet jutni egy hónap alatt az első beírástól a fegyelmi tárgyalásig."

És akkor megint az általánost mondom, akkor is, ha nem tetszik. Onnan sokkal nehezebb eltávolítani a problémás gyerekeket. Mellesleg ha fegyelmivel rúgatod ki, akkor is jó eséllyel közmunkásként végzi. És ez még a pofonnál is szörnyűbb, beláthatatlanabb, végzetesebb következményekkel jár szegín gyermek lelkére és további életére.

"Kedvező kormányzati hozzáállással, idővel el lehet jutni odáig, hogy csak a pálya iránt motiváltak jelentkezzenek tanárnak, de ez nagyon sok idő."

Na és addig? Oszt te is tudod, hogy ez ördögi kör. Most kontraszelekció van, amin a tízszeres fizetés sem segítene. A tízszeres fizetés a rosszakat is vonzaná, és nem lehet iskolákat bezárni tanárhiány miatt, mert ha csak a jó tanárokat akarod alkalmazni, akkor az iskolák 80%-át azonnal be kellene zárni.

fumerin 2018.02.11. 05:27:10

Szerintem 1 év a pályán, mondjuk egy szakközép suliban, megváltoztatná ezt a rózsaszín habosbabos világképet, kedves szerző! :D
De örök igazságként: aki tudja, csinálja, aki nem tudja...nos jelen esetben ír róla valamit...

Szornyeteglajos 2018.02.11. 07:14:40

Nem vagyok hive a fizikai fegyelmezesnek. Nocraftnenak viszont igaza van: a pedagogus kezebol MINDEN fegyelmezesi eszkozt kivett a rendszer. Testi fenyitesert- meg ha az onvedelembol(igen, ilyen is van) ,vqgy mas gyerek megvedeseert tortenik, felfuggesztes jarhat. Fegyelmezes szemelyiseggel? Ugyanmar! Egyre tobb az olyan gyerek, aki letojja a szemelyisegedet, csak brahibol jar be iskolaba, a "jo" tarsasag miatt, meg a csp miatt, ha egyaltalan...az ilyen mindent megenged maganak, ha az igazgato nem tudja elerni a magantanuloi statuszt a szulonel, akkor sziv a testulet, meg a normalis diak. Igazabol nincs szankcio, a pedagogiai szalszolgalatot senjki nem keri szamon ha hibas, vagyvalotlan szakvelemenyt allit ki, minden kovetkezmenyt a pedagogus visel. Ez nagyobb problema, mint az alulfinanszirozottsag, de ez mas eus orszagban is az. Afrikai ismerosom mutatta, hogy guineaban azon rohognek a facebook csoportban, hogy a franciaknal nem lehet fizikalisan megfegyelmezni egy renitens gyereket. Ott ez abszurd lenne, hogy egy renitens gyerek iranyitson egy pedagogust.

Péter Hőgye 2018.02.11. 08:38:06

Mielőtt komolyabb módszertani vita alakulna ki , hogy legyen fogalmunk a poszt igen komoly szakmaiságáról:
www.facebook.com/photo.php?fbid=1520910821339082&set=ecnf.100002605350598&type=3&theater

torró 2018.02.11. 08:49:14

71 éves vagyok, az életben nagyon sok dolgot elértem, amit csak lehetett. Voltam zenész, amatőr színjátszó , voltak vállalkozásaim. De még sorolhatnám. 53 -n mentem első osztályba. Akkor még nő tanító nem volt. De volt fegyelmezési lehetőség. Mikor már nagyobbak voltunk ez a fenyítés erősebb volt. Vessző a fenékre, vonalzó. körmös stb. És mindenki tudta miért kapta. Ha otthon ezt előadtad volna, szegény anyám felpofozott volna, mert biztos rossz voltál, büdös kölök. Mondjuk így is volt nyakleves, mert fiú gyerek voltam. Bennünk van, ne tagadja senki.És tanultam tisztességgel. Nyolc szakmunkás bizonyítványt hoztam össze, nem akármilyeneket. Nekem lányaim voltak, és néha kaptak a fenekükre, de csak lájtosan, mert azért csak lányok. ehhez képest nekik is két diplomájuk van, mindig kitűnő tanulók voltak. Pedig ezért nem hajszoltuk őket. Ők már nem nyúltak az unokáimhoz egy újjal sem, de a fiú az még a falon is járt. Nálunk vannak minden nyári szünetben, és szeretnek itt lenni, pedig én szigorú vagyok velük. Kezet nem emelek rájuk. de van elvonási rendszer. Mindent egybevetve, ha nincs fegyelmezés , később a gyereknek lesznek problémái a világgal és fordítva. Nem kell agyonverni, és nem szabad ok nélkül. a gyerek tudni fogja, a jogosságot.

Pilotax 2018.02.11. 09:00:11

A pedagógusoktól olyan dolgokat várnak el, amihez nincsenek eszközei. Az itt is emlegetett pedagógiai pszichológiai eszközök csodálatosan hangzanak, csak éppen haszontalanok és eredménytelenek. Nevelni elsősorban a családban kell, mert az a nevelés elsődleges terepe, a pedagógus ezt legfeljebb csiszolgathatja. A szülő legfeljebb 2-3 gyerekkel foglalkozik a nap túlnyomó többségében, a pedagógus napi szinte száz százötven gyerekre kellene, hogy hasson gyerekenként 2-3 percben, mert öt hat osztályban is tanít.
A pedagógusok mai eszközei a nevelésben körülbelül annyit érnek mint sót hinteni a támadó oroszlán farkára.

SarahConnor 2018.02.11. 09:01:19

@fumerin: 1 év?! Van olyan osztályom, ahol ha egy duplaórára beül, vinnyogva fog az édesanyjához szaladni.

northern lights 2018.02.11. 09:32:49

Alapvetően mint többen is leírták, kvázi "fegyvertelenül" kell(ene) egy pedagógusnak oktatni és nevelni. Pedagógusok képzését látva, azért azt el lehet mondani, hogy a gyakorló helyeken kis számban fordulnak elő problémás tanulók és az ún. modern módszerek nagy része is átlag, ideális gyerekekre találták ki és a jelöltek a valósággal nem szembesülnek a tanulmányaik és a gyakorlatok során.
Igen, a fizikális fegyelmezés és figyelem fenntartása helyett, a fellépéssel, a tisztelet kivívásával és a hitelességgel kell(ene) ezt megoldaniuk és nem utolsó sorban megragadó előadásokkal. A nem hiteles és unalmas pedagógust, pedig előbb utóbb semmibe veszik a tanulók( intézménytől függetlenül).
A feladat ott kezdődik, hogy gyerekek, tanulók többsége a saját szüleit sem tiszteli, hogy tisztelne egy idegent, aki földönkívüli a számára?( Ez igaz a tanár szakos hallgatóra is sajnos.)

CCnick 2018.02.11. 09:48:34

@Gergice:
"Valamennyi családi pótlék ugyan jár, de az nem túl jelentős összeg"

Arra az egyéb segélyekkel-támogatásokkal pont elég, hogy ne kelljen dolgozni.

midnightcoder2 2018.02.11. 09:54:00

@northern lights: A dolog ott kezdődik, hogy anno felszámolták a kisegítő iskolákat a szent politikai korrektség nevében. Ma már nagyon-nagyon meg kell küzdenie a gyereknek és főleg a szüleinek ahhoz, hogy valaki ilyen intézetbe kerüljön. És a szülők nyilván nem fognak azért küzdeni, hogy Pistikéről kiderüljön hogy hülye. Ezért aztán egy-egy 30 fős osztályba elég jó eséllyel bekerül egy-két gyakorló elmebeteg is. Egy ilyenre ha rájön a roham, nemigen tudsz hatni sem a fellépéssel, sem semmivel. És az alapvető probléma az ilyenkor, hogy a gyereket fizikailag valahogy megakadályozza a pedagógus, hogy a rohama alatt ne okozzon kárt sem önmagában (Pl. úgy hogy kirohan a teremből az úttestre) sem másban (Pl. konkrétan székeket dobál, az amúgy fizikailag elég nyeszlett gyerek). És ez harmadikos alsós, ennek ellenére volt hogy két pedagógus kellett ahhoz hogy lefogja. Ezalatt a többi 29 nézi a műsort, mert hogy a pedagógus vagy ezzel az eggyel foglalkozik, vagy velük.

Aztán persze jön az a probléma is, hogy elég nehéz fellépéssel hatni egy olyan gyerekre, aki úgy indítja a beszélgetést a tanító nénivel, hogy te hülye picsa. És ez másodikos alsós... Ehhez a kezdő pedagógus kevesebbet keres mint egy kezdő Lidl pénztáros, csak ő diplomával, nyelvtudással kap ennyit. Nem csoda, hogy az épeszű pályakezdő már az első pár év után otthagyja az egészet és elmegy valami légkondis irodába titkárnéninek vagy HR-esnek, esetleg nyugatra babysitternek.

Európai téridő 2018.02.11. 10:07:38

Ezzel a fajta szenvelgéssel nem megy előbbre a "szekér".

bontottcsirke 2018.02.11. 10:22:35

És ha a gyerek a tanárt bassza pofán, annak milyen következményei vannak?

Behajtó70 2018.02.11. 11:12:56

“...a pénzel egyűt ész is jár.”

Ezt eddig olvastam, mert nem érdekel olyan ostoba, tanulatlan bunkó vélemenye semmiről, aki ilyen szinten nem tud helyesen írni.

Szornyeteglajos 2018.02.11. 11:17:36

@bontottcsirke: A; A tanar feljelenti a rendorsegen, es ha nem sikeril lebeszelni a hatosagnak, akkor hosszu birosagra jarkalas, kihallgatasok sora utan elmarasztaljak a szulot. Viszont van nem keves olyan familia, ahol egy ilyen buntetes elfer a tobbi mellett, tehat nagyivben...

B; az iskola vezetese fegyelmi eljarast indit a gyerek ellen. Kihallgatasok sora, a szulo altalaban meltatlannak erzi, nem kozremukodo, huzodik mimt a retes. Az iskola elrendelheti masik osztalyba, vagy masik korzeten beluli iskolaba helyezest, de csak ha fogadjak. Ha fogadjak, az azt jelenti, hogy az ottani csaknoriszt legkozelebb az itteniek "kotelesek" fogadni. Ez a delikvens 16 eves koraig megy.

C; szerintem a leggyakoribb, az okosba megoldas: a szulo es avezetoseg osszeul. Megallapodnak abban, higy a gyerek gyagyas, es a szulo keri a magantanuloi statuszt. Ha kell, a ped. Szakszolgalat megtamogatja egy rendkivul korultekinto es tudomanyos szakvelemennyel, azaz papirba adjak, amit a szulo ker. A kolok bejar heti 10 orat maganban, ami a tobbi gyereknek es a tanaroknak jo. 16 eves koraban vagy elvegzi a 8-at, vagy nem. Kap par pofont az elettol, ha makja van, elkeruli a BV-t. Ha megjon az esze, elmegy komissiozni egy multihoz, vagy elvegez egy szakmat felnottkepzesen. Kb. ez szokik tortenni.

SzabadosP 2018.02.11. 11:54:50

Ja, ja, még csak az jutott eszembe, hogy az emberségesség miatt a későbbi alkalmazkodni képtelen, neveletlen ifjakat pedig majd, ha a börtönben lesznek felnőttként, ne fegyveres őrök vigyázzák ám, hanem pszichológusok. A módszereik miatt úgysem bántalmazzák majd a pszichológus őreiket, így mindenki számára emberségesebb lesz. Mit szól ehhez a cikk írója? Ugyanis a "magatartászavaros" nebuló lesz majd rosszabb esetben később börtöntöltelék. Ott sem kéne vele embertelenül bánni.

Tristee 2018.02.11. 11:54:59

"amikor a rendszerváltással megpróbáltunk felzárkózni (sikertelenül) tananyagban a nagy nyugathoz, sokaknak, az előbb felsorolt indokok miatt, túl éles volt a váltás."

Szerző nincs tisztában alapvető kérdésekkel. A rendszerváltás idején nekünk nem kellett felzárkóznunk tananyagban a nagy nyugathoz, mivel általános iskolai, avagy középiskolai tananyagunk önmagában - egy-két kivételtől eltekintve - sokkal erősebb volt a nyugati tananyagoknál. Egyébként többségében most is erősebb.

"Ekkor megjelent az a tévhit, ami a pedagógiát, és a nevelést mai napig meghatározza: a gyerek ütve jó, mert Ő csak abból ért."
Ennek pontosan a fordítottja lehetne igaz, miután a rendszerváltás éppenséggel minden ún. diktatórikus szemlélet és gyakorlat megszüntetését követelte - de még fordítva sem igaz, mert a diktatúrában is kiemelkedő eredményeket felmutató magyar pedagógia elvetette a testi fenyítést, mint nevelési módszert.
Tehát szerző állítása sem oda, sem vissza, sem oda-vissza nem igaz.

CCnick 2018.02.11. 12:28:03

Ja, hogy a blogger egy gyerek aki úgy gondolja, hogy a nyúl dolga megmondani a vadásznak, hogy mit hogyan csináljon.

CCnick 2018.02.11. 12:30:07

@Tristee: Honnan tudná a szerző ezeket mikor a rendszerváltáskor még a szülei is max az oviban csattogtatták a tologatós lepkét.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.02.11. 13:40:46

@CCnick:

Gergice elméletben tudja, hogy elméletben nem lehet belőle megélni. Én meg a a saját szememmel látom, az orrom előtt szinte, hogy igenis lehet. Nem fényesen, de nem éheznek, nem fáznak télen (kapják a szociális tűzifát, nem is keveset), és még cigarettára is futja.

Persze értem én ezt a hozzáállást: ha a tények nem támasztják alá az elméletet, annál rosszabb a tényeknek.

CCnick 2018.02.11. 14:11:55

@Kovacs Nocraft Jozsefne: A valóságot el kell küldeni polkorrektségi továbbképzésre

septem 2018.02.11. 14:19:38

@Ad Dio: +100000000000000000000000000000000000000000

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2018.02.11. 14:53:12

@Ad Dio: "Képes olyan órákat tartani, amik felveszik a versenyt mondjuk az Assasins Creed-el? Elvárható ez egy tanártól? ..."

Nagyon jó gondolatok, az itt idézetten kívül is. A régi szép idők elmúltak, a gyerekek (és a szülők!) már nem tisztelik a tanárokat úgy, mint ahogy negyven éve mi tettük, és megdöbbentő módon már a tanulmányi eredményük sem érdekli őket annyira, mint régen bennünket. Megdöbbentő, mennyi gyerek van úgy iskolában, hogy vállat rándít, ha az a kilátása, hogy az évet egy 2-essel zárja. Amilyen buták a gyerekek, hiszen ők még csak gyerekek, még az 1-est sem érzik fenyegető veszélynek, az utolsó napokat kivéve, mert sem az értelmük nem elég ahhoz, hogy érezzék annak a veszélyét, hogy újra kell járniuk az egész évet, sem a tőlük otthon és máshol érezhető elvárás sem olyan erős, hogy zavarban legyen, ha egy gyenge bizonyítványt kell felmutatnia. Ezek után miféle motivációról lehet még beszélni?

A szigor, erőszak önmagában hatástalan marad. A gyerekekben lerombolták azt a természetes ösztönt, hogy ha a tanár megszidja, kiabál vele, akkor ahogy egy gyerektől elvárható lenne, megszeppenjen. A verés értelmetlen, mert a gyerekek már régen is, az otthoni verést is mindig megszokták, életviteli problémaként kezelték. Szinte az egyeten remény, ha az osztályban van némi közösségi magatartás, és sikerül a renitens gyerekben felébreszteni a közösségben keresett pozíciója iránti aggodalmat, illetve a közösséget sikerül egy kicsit ellene hangolni, bár furcsa ezt mondani. Nagyon óvatosan kell ezzel bánni, és sok tanárból hiányzik az óvatossághoz tartozó érzék, de ha nincs más megoldás, akkor mindig jobb a kisebb kár okozása, mint az akkor még csak a pedagógus által előre látott nagyobb kárnak való kitevés.

A "szórakoztató" tanítás iránti, sokszor hangoztatott igény komolytalan dolog. Azok szokták hangoztatni, akik hajdan lusták voltak tanulni, ők szórakozni akartak volna az órákon. A tanulás fárasztó munka, és akikben nincs meg a természetes kíváncsiság, azok hajlamosak lesznek elfordulni a fáradságos tevékenységtől szórakoztató, de nagyjából haszontalan tevékenységek felé.

Ma a gyerekek nagyon erős nyomás alatt vannak, és erről túlságosan kevés szó esik. Bombázzák őket a szórakoztatás számtalan formájának ígéretével, a gyerek a legkönnyebben befolyásolható fogyasztó, a reklámok az ő igényeiket és életmódi elégedetlenségeiket tudják legkönnyebben felkorbácsolni. Ma a gyerekek folytonos stresszben élnek, mert folyamatosan azt az érzést keltik bennük, hogy éppen megint kimaradnak valami óriási buliból. Hajszolják az élményeket, szorongva és belefáradtan, mert nekik mindent ki kellene próbálniuk, szabadítsd fel magadat, találd meg az Életet és Önmagadat, maradj kapcsolatban a tök ismeretlen barátaiddal, bulizz, játssz, egyél, igyál, amíg a füleden jön ki, és eközben érezd szarul magad, mert kimaradtál ebből meg ebből meg ebből. Ez ifjúság elleni bűncselekmény, és csak az egyik hosszú távú, szinte elháríthatatlan kára mindezeknek, hogy a tanulást ma egyre kevésbé veszik komolyan. Ezen tanár már nem tud segíteni, ezen csak az egész világ tudna segíteni, de a szülő ugyanebben a hajszoltságban él, a világ a fogyasztás erőltetésével tartja fenn magát, az interneten pedig minden elmebeteg eléri a kölyköket, azt sugározva, hogy a tanulás nem kell az élethez, a "száraz" ismeretek csak kárt okoznak, inkább bulizz. Rossz vége lesz ennek, droidképzés folyik, sok helyen még nélunk is durvábban, a világnak kevés tudós és sok melós kell, és a világ legyártja magának ezeket a droidokat. Fájdalmas dolog ezt látni.

Mikrobi 2018.02.11. 15:14:04

Ezt direkt polgárpukkasztásból írtad? Hogy minél több felháborodott komment legyen és röhöghess, hogy milyen sok embert kiakasztottál? Sikerült. Hasonló sikereket kívánok az életben, valódit nem.

midnightcoder2 2018.02.11. 15:17:26

@Androsz: Általánosban az osztályon belül a hierarchia leginkább a fizikai erő és az agresszió alapján alakul ki. Középiskolában aztán már vannak más szempontok: ott már játszik apuka pénze, esetleg az intelligencia ha olyan az adott közösség. Szóval, ott erre alapozni szerintem nemigen lehet.

midnightcoder2 2018.02.11. 15:20:34

@SzabadosP: Szerintem a post elkövetője 15 év múlva pont ezért kampányol majd. Feltéve, ha a gyereke nem épp őt veri meg és rabolja ki.

Ad Dio 2018.02.11. 15:51:07

@Androsz:

"Rossz vége lesz ennek, droidképzés folyik, sok helyen még nálunk is durvábban, a világnak kevés tudós és sok melós kell, és a világ legyártja magának ezeket a droidokat."

És aztán lehet nemsokára arra sem lesz szüksége: a robotok a munkástól, az AI meg tudóstól veszi el a kenyeret... fura világ jön...

De ma még ma van és a mának elég a ma baja :-).

Az oktatás/tanulás munka. A no pain no gain elvet pedig nem nagyon lehet megkerülni. Az új ismeret elsajátításához szükséges munkát aligha lehet mindig mindenki számára "élvezetessé tenni". Én messze nem a fizikai bántalmazást sírom vissza, viszont lassan a nevelésről, mint olyanról mondunk le és növelünk föl olyan embereket, akik szinte predestináltak arra, hogy beilleszkedési problémákkal küzdő, csapatjátékra képtelen, boldogtalan és sikertelen életet éljenek. Ez nem jó.

Lehet azt mondani, hogy "ezt benéztük", nem volt tapasztalatunk stb, de akkor nosza, most már van: itt az idő, változtassunk a hozzáálláson! Akadnak egyébként reményt keltő jelek is a világban ez irányban. Épp a napokban olvastam Bill Gates nevelési tanácsait: 10 éves korig nuku számítógép, 14 éves korig nuku mobil. Ha igaz, hogy a fejétől bűzlik a hal, akkor az ellenkezője is kell hogy működjön :-)...

Gleccsertetű 2018.02.11. 15:57:49

Szerintem meg kell dicsérni azokat akik sanyargatják a tanárokat és ellehetetlenítik a tanóra megtartását.

Ad Dio 2018.02.11. 16:15:14

@Gleccsertetű:

Milyen igazad van! Kérsz egy kávét?

midnightcoder2 2018.02.11. 16:44:33

@Ad Dio: Szerintem alapvetően nem is a számítógép meg a mobil a fő gond, hanem az hogy egyrészt maguk a gyerekek is betegek elég gyakran pszichikailag is. Anno 10 - időben született - gyerekből felnőtt úgy 3-4, ők viszont többé-kevésbé egészségesen élték le az életüket. Ma meg már az a csoda ha valaki természetes úton és időben jön a világra, ha meg nem SNI-s az meg pláne főnyeremény, különösen fiúknál.

A másik probléma az bizony az értékrend. Picit túlliberalizálódott a társadalom, mindenkinek csak jogai vannak, de egyre kevesebben fogadják el, hogy vannak kötelességeik is. Egyre több az olyan ember, aki simán elhiszi magáról hogy ő jobban ért a gyerekneveléshez mint a pedagógus, jobban ért az atomerőművekhez mint az atomfizikus és mindehhez van 8 elemije. Nagyjából erről szól amúgy az úgynevezett civil társadalom is.

Bajer Zsolt 2018.02.11. 16:48:10

"Adjanak egy akkora pofont, hogy lerepüljön a feje…"

Ugy van. Ugy fejbe rugnam az ilyen kis fosbukozos kocsogoket, hogy szetfejelne a buzi telefonjat.

Ad Dio 2018.02.11. 16:50:24

@Bajer Zsolt:

Milyen igazad van! Kérsz egy kávét?

Ad Dio 2018.02.11. 17:24:49

@midnightcoder2:

Ezeket a problémákat nem érzem annyira komolynak. A fiatalok átlagos erőnléte meglátásom szerint ne olyan rossz. Összevetve a saját korosztályoméval hasonló korban, nos nem kell szégyenkezniük. A liberalizmus pedig bár hajtott egy-két fura oldalhajtást, épp megmerevedőben van, maholnap konzervatívnak fogjuk tartani azokat, akik a liberális értékeket védik (időnként már ma is így van). Azt meg kifejezetten nem tartom rossznak, hogy az emberek bele akarnak szólni a dolgokba - akár van diplomájuk a kérdésben, akár nincs - azt gondolom, hogy a józan ész erejét ma kollektíven becsüli le mindenki, pedig talán nem kellene.

Ezért nem pánikolok a jövőt illetően sem, bár a tudatosítás és a tudatos megoldás keresés nem a holnap, hanem a ma feladata.

Ad Dio 2018.02.11. 17:25:38

@Ad Dio:

Wazze... ez a végszó olyan lett mint egy szar mosóporreklám. No mindegy. Ez sikerült. Énkérekelnézést.

Ad Dio 2018.02.11. 17:31:48

Na, ez épp most jött szembe a Facebookon.

csaladhalo.hu/egeszseg-es-lelek/mini-csaszarokat-nevel-szuloi-tulgondoskodas/

A jó hír az, hogy ezekről a problémákról 5-7 éve beszélni sem szabadott/lehetett. Ha megemlítetted, egyből te lettél a náci. Lassan változik a hozzáállás. Első mindig az, hogy nevén nevezzük a dolgokat.

Gleccsertetű 2018.02.11. 18:00:26

@Ad Dio: ilyenkor már nem iszom. a hsz-em irónia volt.

Ad Dio 2018.02.11. 18:14:52

@Gleccsertetű:

Szori. Ez a téma vonzani szokta a trollokat. Pardon ha mellélőttem.

Treff Bubi 2018.02.14. 08:42:25

A mai fiatalokról...

Mit hallunk ma nap mint nap a fiatalokról? Például efféle kiábrándult nyilatkozatokat:

„Fiatalságunk [...] rosszul nevelt, fittyet hány a tekintélyre és semmiféle tiszteletet nem tanúsít az idősek iránt. Manapság fiaink [...] nem állnak fel, amikor a helyiségbe belép egy idős ember, feleselnek a szüleikkel és fecsegnek ahelyett, hogy dolgoznának. Egyszerűen kiállhatatlanok.”

„Nem táplálok többé semmiféle reményt országunk jövőjét illetően, ha holnap a mai fiatalság kerül hatalomra, mert ez a fiatalság kibírhatatlan, nem ismer mértéket, egyszerűen rettenetes.”

„A világ válságos helyzetbe került. A gyermekek nem hallgatnak többé a szüleikre. Nem lehet messze a világ vége.”

„A fiatalság velejéig romlott. A fiatalok elvetemültek és semmirekellők. Sohasem lesznek olyanok, mint a régi idők fiatalsága. A mai fiatalok nem lesznek képesek megőrizni kultúránkat.”

Mintha a legfrissebb újságcikket olvasnánk. Azonban az első idézet Szókratésztől való (Kr.e. 470-399), a második Hésziodosztól (Kr.e. VII. sz. első fele), a harmadik egy egyiptomi szerzetestől (2000 éve), az utolsó pedig több mint 3000 éves, Babilon romjai között találták egy égetett agyagtáblán.

J. M. Petitclerc, szalézi pap, fiatalok evangelizációjáról szóló könyvéből
(Keszeli Sándor jegyzetéből)